Stacja kolei wąskotorowej Tarczyn (Tarczyn Wąskotorowy) została uruchomiona na Grójeckiej Kolei Dojazdowej 15 maja 1914 wraz z otwarciem ruchu publicznego od Gołkowa przez Grójec do Jasieńca [1]. W tym czasie na stacji Tarczyn wybudowano dworzec (prawdopodobnie drewniany), który niedługo potem uległ zniszczeniu w trakcie działań wojennych I Wojny Światowej.
W 1925 roku został oddany do użytku na stacji Tarczyn nowy murowany dworzec, który przetrwał do czasów nam współczesnych [2]. Projekt budynku dworca w Tarczynie, jak i większości budynków dworcowych Grójeckiej Kolei Dojazdowej to dzieło architekta warszawskiego Konstantego Sylwina Jakimowicza. Ten znany architekt specjalizujący się w architekturze kolejowej zaprojektował wiele budynków stacyjnych także na innych mazowieckich liniach kolejowych, ale nie tylko (np Koniecpol i Julianka na obecnej linii kolejowej nr 61 Kielce - Fosowskie). Dworzec kolejowy Tarczyn pełnił swoją rolę przez dziesiątki lat, ale to już coraz bardziej odległa historia. Obecnie budynek dworca kolejowego w Tarczynie nie pełni już funkcji kolejowych. Został zaadaptowany na cele mieszkaniowe.
Oprócz budynku dworca kolejowego na szczególną uwagę zwraca wieża wodna, która jest jedną z trzech tego typu budowli, które wzniesiono na Grójeckiej Kolei Dojazdowej. Wieża wodna została wybudowana w 1943 roku [2], podobnie, jak znajdujący się nieopodal budynek magazynowy [2]. Budynek magazynowy zlokalizowany jest naprzeciw budynku dworca, po wschodniej stronie torów stacyjnych, tuż przy nieczynnym obecnie placu ładunkowym.
Układ torowy stacji stanowią obecnie dwa tory (w przeszłości było ich więcej), z których wschodni tor jest torem głównym, a zachodni służy do oblotu pociągów turystycznych, które obecnie kończą swój bieg w Tarczynie i jadą z powrotem w kierunku Piaseczna. Przy torach zlokalizowane są dwa niskie perony. Peron zlokalizowany pomiędzy torami jest dwu-krawędziowy, a peron znajdujący się przy budynku dworca jest jedno-krawędziowy.
Wszystkie opisane powyżej budynki i budowle kolejowe są wpisane do rejestru zabytków:
- PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_14_BK.199889 - 1925 r. dworzec - 1586-A z 1994-06-17 - wpisany: 1994-06-17 - Tarczyn - obszar wiejski Ruda Kolejowa 2
- PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_14_BK.266525 - 1943 r. inny budynek przemysłowy, produkcyjny lub magazynowy - 1586-A z 1994-06-17 - wpisany: 1994-06-17 - Tarczyn - obszar wiejski Ruda Kolejowa 2
- PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_14_BL.64031 - 1943 r. wieża ciśnień - 1586-A z 1994-06-17 - wpisany: 1994-06-17 - Tarczyn - obszar wiejski Ruda Kolejowa 2
- PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_14_BL.86236 - data nieznana peron - 1586-A z 1994-06-17 - wpisany: 1994-06-17 - Tarczyn - obszar wiejski Ruda [2]
Administracyjnie stacja Tarczyn znajduje się we wsi Ruda, w gminie Tarczyn przy ulicy Kolejowej 2.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2019
/ zdjęcia z 16 lipca 2017 roku /
Bibliografia:
[1] Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa
[2] Narodowy Instytut Dziedzictwa. Rejestr zabytków nieruchomych - stan na 2.11.2017
0 komentarze