Z Gąsek, przez Marylkę dotarłem do torów wąskotorówki. Potem była już tylko jazda z biegiem szyn, ale z wieloma foto stopami. Pierwsza dłuższa przerwa miała miejsce na stacji Złotokłos-Szczaki. Stacja w Złotokłosie to obecnie dwa tory. W 2013 roku rozebrano dworzec kolejowy i w ten sposób pozbawiono stację jej głównego atrybutu. Stacja Złotokłos to jedna z 13 stacji dawnej Grójeckiej Kolejki Dojazdowej.
Niektórym dla przypomnienia a innym dla wiadomości nazwy stacji GKD:
1. Piaseczno Miasto
2. Piaseczno Wiadukt
3. Zalesie Dolne
4. Zalesinek
5. Gołków
6. Głosków
7. Runów
8. Złotokłos Szczaki
9. Tarczyn Ruda
10. Pawłowice
11. Las Lesznowolski
12. Lesznowola
13. Grójec
Obecna organizacja Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej "przypomina" spółki PKP po podziale. W przypadku PKP miało to na celu budowanie przewagi konkurencyjnej. Różnica jest jednak zasadnicza. Piaseczyńskiej wąskotorówce tak po prostu ułożyły się losy. Tabor wąskotorówki jest własnością PKP w zarządzie Powiatu Piaseczyńskiego (mienie ruchome). Grunt, budynki i tory (nieruchomości) są własnością kilku samorządów, a wąskotorówka jeździ dzięki Piaseczyńsko - Grójeckiemu Towarzystwu Kolei Wąskotorowej, które jest operatorem kolejki. Operator korzysta z użyczonego taboru i jeździ na udostępnionej infrastrukturze kolejowej.
Przełomową datą dla piaseczyńskiej wąskotorówki był 11 września 2014. Wtedy to na własność kilku samorządów zostało przekazane nieodpłatnie przez PKP ponad 71 km linii kolejowej Piaseczno - Nowe Miasto nad Pilicą (teren wraz z budynkami i infrastrukturą kolejową zajmujący obszar o pow. ponad 106 ha). Warto w tym miejscu zacytować wpis Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno z 11 września 2014, który zamieścił na swoim profilu na Facebooku:
"Dziś kończą się wieloletnie spory i przepychanki dotyczące dawnej Grójeckiej Kolejki Dojazdowej. Dziś po blisko 3 latach starań udało się przejąć na współwłasność mienie dawnej Grójeckiej Kolei Dojazdowej. Gmina Piaseczno przekonała do współpracy w zakresie przejęcia, ale także rewitalizacji trzy inne samorządy z powiatu grójeckiego, na terenie których leży większość torowiska. Dzięki determinacji dziś Piaseczyńsko Grójecka Kolej Dojazdowa w 68% należy do Piaseczna. (30% Grójec, 1% Błędów, 1% Belsk Duży). Uroczystego podpisana aktu dokonał z ramienia Gminy Piaseczno Burmistrz Lis – pomysłodawca projektu współpracy samorządów. Warto zwrócić uwagę, że sprawy własnościowe dotyczące kolejki trwały od 2002 roku. Wtedy to podpisano pierwszą umowę dzierżawy między PKP a powiatem piaseczyńskim." [1]
Na pytanie raczej nie uzyskam odpowiedzi, więc czas wrócić do rowerowej podróży ... Ze stacji Złotokłos pojechałem do Runowa, gdzie na dłuższą chwilę przystanął pociąg turystyczny. Doczepy rumuńskie z Paulusem stały. Lokomotywa Lxd2-465 woziła pasażerów tam i z powrotem na krótkim odcinku toru, a pasażerowie korzystali z uciech przygotowanych w Runowie przez organizatora pociągu turystycznego.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2019
/ zdjęcia z 16 lipca 2017 roku /
Przypisy:
[1] Zdzisław Lis Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno
0 komentarze