W trakcie Dnia Transportu 2018 na Olszynce Grochowskiej zaprezentowano Specjalny Pociąg Ratownictwa Technicznego, który na co dzień stacjonuje na terenie stacji Warszawa Wschodnia. Pociąg wchodzi w skład zespołu, którego zadaniem jest usuwanie skutków wypadków i wydarzeń na liniach kolejowych. Pociągiem zarządza PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Warszawie (IZ Warszawa).
Na teren bocznicy PKP Intercity przyjechały praktycznie wszystkie wagony i maszyny kolejowe, wchodzące w skład pociągu. Pociąg został przyciągnięty przez lokomotywę SM42-600. "Żółty" pociąg stał na jednym z torów usytuowanych pomiędzy portiernią (20), a Halą Przeglądów Okresowych (27). Zainteresowanie maszynami i wagonami, wchodzącymi w skład SPRT było umiarkowane, chociaż był jeden pojazd - w sumie mało kolejowy - który wzbudzał duże zainteresowanie zgromadzonych miłośników kolei. Tym pojazdem był "czołg", czyli ciągnik gąsienicowy WZT–2. WZT-2 to polski wóz zabezpieczenia technicznego, który skonstruowany został na potrzeby Wojska Polskiego, na podwoziu czołgu T-55. Niewielka liczba z wyprodukowanych pojazdów stanowi wyposażenie pociągów Kolejowego Ratownictwa Technicznego.
W skład pociągu wchodziły dwa potężne żurawie kolejowe, wyprodukowane przez NRD-owską fabrykę TAKRAF VEB Schwermaschinenbau S.M. KIROW LEIPZIG: 6-osiowy żuraw kolejowy typu EDK-750 nr 10 i 8-osiowy żuraw kolejowy typu EDK-1000/4 nr 65.
Długość ze zderzakami żurawia EDK-750 wynosi 11,88 m, a EDK-1000/4 17,76 m. Masa własna EDK-1000/4 wynosi 150 ton, a EDK-750 to "tylko" 120 ton. Udźwig EDK-1000/4 - 125/25 t, a EDK-750 - 100/125 t (udźwig z podporą maks. 36 ... 125 Mp, udźwig wolnostojący maks. 14 ... 40 Mp). Żurawie wyposażone są w hamulec KE-GP (masa hamująca EDK-1000/4 - 53,7 t, a EDK-750 - G 80 t, P 77 t). Żurawie przeszły naprawy rewizyjne poziomu P4 (EDK-1000/4 - 08.07.2015, EDK-750 - 01.12.2016). Obie maszyny przystosowane są do jazdy z prędkością 100 km/h. Mogą poruszać się po łukach o minimalnym promieniu 120 m.
Nieodłączną częścią żurawi kolejowych są towarzyszące im wagony - wozy przeciwciężarowe: EDK-1000/4 wóz przeciwciężarowy 7-osiowy o długości ze zderzakami 24,50 m i EDK-750 wóz przeciwciężarowy 2-osiowy o długości ze zderzakami 8,49 m.
W skład pociągu wchodziły również:
- 4-osiowy wagon techniczno-gospodarczy wykonany na bazie wagonu osobowego bezprzedziałowego 2 klasy typu 101A "Ryflak" (PL-PLK 99 51 9574 069-2),
- 4-osiowy wagon towarowy typu 401Ka przebudowany na wagon magazyn (PL PLK 99 51 9574 070-0),
- 2-osiowa przyczepa typu PWM-15 przeznaczona do przewozu podkładów (99 51 9 559 141-8 PKP PLK)
To nie wszystkie elementy składowe SPRT. W skład pociągu wchodzą jeszcze inne wagony (m.in wagon salonka, który nie przyjechał na Olszynkę Grochowską) oraz pojazdy drogowe (samochód ratownictwa technicznego Unimog oraz samochód ratownictwa technicznego MAN).
Specjalny Pociąg Ratownictwa Technicznego utrzymywany jest w pełnej gotowości techniczno-eksploatacyjnej w cyklu 24/7. Jeżeli SPRT nie bierze udziału w działaniach ratowniczych dłużej niż 6 miesięcy, to zarządza się ćwiczenia w formie próbnych alarmów. Średnio w ciągu roku pociąg wyjeżdża do około 10 zdarzeń. W skład załogi SPRT wchodzi 29 pracowników (Instrukcja o kolejowym ratownictwie technicznym Ir-15). Wśród nich znajdują się osoby, które posiadają specjalistyczne przeszkolenie do obsługi pojazdów i sprzętu stanowiącego wyposażenie zespołu ratownictwa technicznego oraz z zakresu ratownictwa kolejowego, chemicznego, udzielania pierwszej pomocy.
6-osiowy żuraw kolejowy typu EDK-750 nr 10 |
EDK-750 wóz przeciwciężarowy 2-osiowy |
4-osiowy wagon techniczno-gospodarczy wykonany na bazie wagonu osobowego bezprzedziałowego 2 klasy typu 101A "Ryflak" |
4-osiowy wagon towarowy typu 401Ka przebudowany na wagon magazyn |
WZT-2 - wóz zabezpieczenia technicznego |
8-osiowy żuraw kolejowy typu EDK-1000/4 nr 65 |
| zdjęcia z 29 września 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu