W połowie sierpnia 2017 roku wybrałem się na rowerową wyprawę po stacjach i przystankach linii kolejowej nr 7, na odcinku od Pilawy do Celestynowa. Ponieważ w tym czasie rozpoczęto prace modernizacyjne na tej linii, była to jedna z ostatnich okazji, aby utrwalić na fotografii infrastrukturę tej linii, która w ciągu najbliższych kilku lat przejdzie do historii. Na stacji Pilawa roboty rozpoczęły się kilka miesięcy wcześniej i w dniu, w którym przybyłem do Pilawy, część starej infrastruktury kolejowej była już rozebrana.
Do Pilawy przyjechałem elektrycznym zespołem trakcyjnym EN57AKM-1605, który jako pociąg KM zakończył tutaj bieg.
Modernizacja linii nr 7 rozpoczęła się 11 czerwca 2017 od odcinka Pilawa–Dęblin. Dla podróżnych oznaczało to duże utrudnienia, ponieważ wstrzymano ruch pociągów na tym odcinku. Pociągi osobowe KM dojeżdżały tylko do Otwocka lub Pilawy. Dalej podróżni musieli korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, to utrudnienia w kursowaniu pociągów, na różnych odcinkach linii kolejowej nr 7, potrwają w sumie 5 lat.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że PKP PLK planuje zakończenie zasadniczych robót i przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Pilawa – Lublin na przełomie 2018/19, a na odcinku Pilawa – Otwock na przełomie 2019/20. Po przebudowie odcinka Otwock – Lublin, pociągi będą kursowały z prędkości do 160 km/godz. Wymiana rozjazdów, budowa nowych tuneli i wiaduktów oraz przebudowa przejazdów kolejowych znacznie zwiększy poziom bezpieczeństwa na linii.
W dniu, w których przyjechałem do Pilawy, stacja wyglądała jak wielki plac budowy. Jeszcze funkcjonowały stare perony, ale cała infrastruktura kolejowa pomiędzy peronem 1, a dworcem była zdemontowana. Dawne torowisko przestało istnieć. Obraz jaki tam zobaczyłem był tak samo zdumiewający, jak i surrealistyczny, biorąc pod uwagę fakt, jak szybko można było zlikwidować wielkie połacie tej stacji.
Od czasu mojej wizyty w Pilawie sytuacja rozbiórkowa na stacji posunęła się znacznie dalej. Rozebrane zostały perony wyspowe 1 i 2, zdemontowano oświetlenie i sieć trakcyjną na znacznej części stacji. Kontynuowano demontaż torowiska, w tym rozjazdów. Perony, które można zobaczyć na poniższych zdjęciach, funkcjonowały na stacji przez ostatnie kilkadziesiąt lat (peron 1 / tor 8,10, długość: 249 metra, wysokość: 380 mm - peron 2 / tor 1,2, długość 250 metra, wysokość: 760 mm). Dzisiaj po tych peronach pozostały tylko wspomnienia i zdjęcia.
Przez ostatni rok prowadzono roboty związane z budową nowej infrastruktury kolejowej stacji. Wybudowano nowe perony oraz nowe torowisko na znacznej połaci stacji. Powstaje też nowa infrastruktura sieci trakcyjnej oraz przystosowano istniejące urządzenia srk do nowego układu torowego stacji Pilawa.
Roboty na stacji w Pilawie realizowane są w ramach projektu Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk, na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I (POIiŚ 5.1-11.1). Wartość projektu inwestycyjnego wynosi ponad 3,4 mld zł, w tym dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 2,9 mld zł.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019
/ zdjęcia z 14 sierpnia 2017 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu