Przystanek kolejowy Kołbiel położony jest na 42,174 km linii 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk, pomiędzy stacją Celestynów (w odległości 3,416 km) i przystankiem kolejowym Chrosna (w odległości 1,082 km).
Historia przystanku Kołbiel sięga 1959 roku. W tym czasie, na przecięciu obecnej DK 50 i linii kolejowej, funkcjonował przejazd kolejowy. Właśnie, obok tego przejazdu, na terenie leśnym, został uruchomiony przystanek kolejowy Kołbiel. Po raz pierwszy, Kołbiel pojawia się w rozkładzie jazdy PKP na 45 km trasy pociągu Warszawa Zachodnia - Pilawa (rozkład jazdy: Polska, lato 1959, obowiązujący od 31 maja 1959, tab 614). Przystanek znajdował się w odległości 2 km od Celestynowa i 3 km Chrosny. Na przystanku otwarta była kasa biletowa, która funkcjonowała nieprzerwanie do końca lat 80. ubiegłego wieku.
W 2010 roku następuje zmiana lokalizacji przystanku. Tak przynajmniej wynika z analizy rozkładów jazdy pociągów. Przystanek zostaje uruchomiony w środku wsi Karpiska, w miejscu w którym obecnie funkcjonuje. W rozkładzie jazdy PKP 2010-2011 przystanek Kołbiel zlokalizowany jest na 45,256 km trasy pociągu Warszawa Zachodnia - Pilawa. To właśnie fakt umiejscowienia przystanku w Karpiskach spowodował kilkuletnie zamieszanie związane z nazwą przystanku. Głównym powodem zmiany lokalizacji było zamknięcie przejazdu kolejowego. W tym czasie wybudowano wiadukt nad torem i przejazd kolejowy nie był już potrzebny.
Jednak, jak dowiedziałem się z kilku ustnych źródeł, przystanek Kołbiel został wcześniej przeniesiony, niż wynikałoby to z analizy rozkładów jazdy. Przeprowadzka miała miejsce aż 15 lat wcześniej, bo w 1995 roku. Dlaczego nie potwierdzają tego rozkłady jazdy? Odpowiedź jest prosta. Bałagan! Okazuje się, że w okolicy 2010 roku zmierzono ponownie odległości taryfowe. W wyniku tej analizy, uległy zmianie odległości podane w rozkładzie jazdy. Stąd różnica w odległościach pomiędzy Celestynowem - Kołbielą - Chrosną, pomiędzy rj 2009-2010 i 2010-2011. Co ciekawe, do rj 2009-2010 odległości podawano z dokładnością do 1 km, a od rj 2010-2011 z dokładnością do ... 1 metra! W wyniku tej analizy, odległość taryfowa z Warszawy Zachodniej do Pilawy uległa zmniejszeniu z 59 km do 57,102 km.
Nieużytkowana infrastruktura starego przystanku, z roku na rok, zarastała coraz bardziej zielskiem. Jednak cały czas, można było dostrzec stary przystanek z okien przejeżdżającego obok pociągu. Sytuacja zmieniła się w tym roku. W związku prowadzonymi robotami modernizacyjnymi na linii 7 (budowa drugiego toru), pozostałości po starym przystanku zostały całkowicie wyburzone.
W najbliższym czasie przystanek kolejowy Kołbiel czeka przebudowa, która będzie polegała na wyburzeniu dotychczasowej infrastruktury przystankowej i wybudowaniu nowego przystanku z dwoma peronami. Przystanek zostanie przesunięty w stronę przejazdu kolejowego w ulicy Lotników. Główne dojście do przystanku będzie wybudowane od strony przejazdu. Jak nietrudno się domyśleć, niejako przy okazji, zostanie wyburzony stary budynek post-kolejowy, pochodzący z okresu Kolei Nadwiślańskiej
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2020
/ zdjęcia z 14 sierpnia 2017 roku /
Puk! Puk! Jest tutaj ktoś z Karpisk? Co wy na to?
OdpowiedzUsuńStacja Karpiska od 1995!
OdpowiedzUsuń