Historia stacji w Zabieżkach nie jest tak długa, jak historia linii kolejowej, przy której zlokalizowana jest ta stacja. Po raz pierwszy Zabieżki zostały odnotowane w rozkładzie jazdy pociągów PKP w 1924 roku. W Rozkładzie jazdy: Polska, lato 1924, Zabieżki pojawiają się, jako przystanek kolejowy dla kilku pociągów (Warszawa Gdańska - Otwock - Pilawa - tab 89a, Warszawa – Dęblin – Kowel – Zdołbunów – Mohylany - tab 145 i Warszawa – Lublin – Rozwadów – Lwów - tab 107). Czas przejazdu z Zabieżek do Pilawy wynosił wtedy 11 minut ... dzisiaj to 8 minut. We wszystkich rozkładach jazdy PKP do 1939 roku, Zabieżki klasyfikowane są jako przystanek osobowy.
W okresie okupacji niemieckiej Zabieżki były świadkiem wielu dramatycznych wydarzeń. 30 czerwca 1944 roku miała miejsce nieudana akcja oddziału AK z obwodu Mewa na stacji w Zabieżkach. Planowano opanować budynek stacyjny, a następnie zatrzymać pociąg urlopowy wiozący żołnierzy Wehrmachtu na front wschodni. Niestety, ale stacjonujący na stacji bahnschutze nie dali się zaskoczyć, a na domiar złego nadjechał pociąg z niemieckimi żołnierzami. Akcję przerwano i zarządzono odwrót.
AK-owcy nie dali za wygraną i następnego dnia nastąpiła ponowna koncentracja oddziału i wymarsz w kierunku toru, w pobliżu stacji Zabieżki. Grupa komandosów AK dostała się do lokomotywy, która prowadziła wojskowy pociąg i przejęła prowadzenie eszelonu. Po zatrzymaniu pociągu nastąpił atak na wagony. Doszło do wymiany ognia. Po opanowaniu pociągu, skład zaminowano i wysadzono w powietrze. Zniszczeniu uległa lokomotywa oraz około 30 wagonów z materiałami pędnymi i sprzętem [1].
Pod koniec lipca 1944 roku Niemcy podjęli kilka prób zniszczenia toru na odcinku Pilawa - Otwock. Wysłali w tym celu pociąg pancerny, ale mimo kilku prób, nie udało im się osiągnąć celu. Wśród miejscowej ludności przetrwała jeszcze legenda o niemieckiej pancerce uciekającej z dużą prędkością w kierunku Warszawy.
W okresie wojny, zarządzająca koleją Ostbahn poczyniła wiele inwestycji na polskich torach. Czy rozbudowana została w tym czasie infrastruktura kolejowa w Zabieżkach, tego nie udało mi się ustalić. Faktem jednak jest, że Zabiezki po wojnie nie były już klasyfikowane w rozkładzie jazdy jako przystanek osobowy. W rozkładzie jazdy Polska, lato 1946 znika adnotacja "p.o." przy nazwie Zabieżki (pociąg Warszawa Wsch. – Dęblin – Lublin – Chełm – Dorohusk).
Elektryfikacja linii kolejowej w rejonie Zabieżek nastąpiła pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Pierwszy rozkładowy pociąg elektryczny przyjechał do Zabieżek 12 stycznia 1958 roku.
Mieszkańcy Zabieżek i wielu pasażerów pociągów przejeżdżających przez tą stację, pamiętają rzadkiej urody, mały dworzec kolejowy Zabieżki. Według wielu opinii był to najładniejszy obiekt kolejowy, jaki wybudowano na całej linii nr 7. Dworzec znajdował się na pustym dzisiaj placu, tuż za kontenerem, w którym obecnie znajduje się kasa KM. Niestety, ale w dość niejasnych okolicznościach, budynek został rozebrany 19 maja 2002 roku [2]. Do Zabieżek przybyła grupa bliżej nie zidentyfikowanych robotników i szybko się uwinęła. Podobno dworzec rozebrano dla pozyskania z niego cegieł? Wcześniej, przez wiele lat, obiekt pełnił funkcje mieszkaniowe, a przed rozbiórką stał pusty.
Obecnie granice stacji wyznaczają dwa przejazdy kolejowe kat. C. Jeden znajduje się na 46,249 km linii 7 (ulica Żurawinowa, w drodze Zabieżki - Kąty), a drugi na 47,290 km (ulica Olchowa w drodze Jaźwiny - Kąty).
Trwające od pewnego czasu roboty modernizacyjne na linii kolejowej nr 7 dotrą niedługo do Zabieżek. W przypadku stacji Zabieżki będzie to równoznaczne ze zburzeniem całej stacji, jaką obecnie znamy i wybudowanie nowego ... przystanku kolejowego Zabieżki. Modernizacja stacji będzie polegała na budowie infrastruktury kolejowej w nowej lokalizacji oraz przekwalifikowanie Zabieżek ze stacji na przystanek osobowy. Projekt przewiduje lokalizację przystanku przy przejeździe kolejowym w ulicy Żurawinowej.
Według pierwotnego harmonogramu, stacja powinna zostać przebudowana od grudnia 2018 roku do grudnia 2019 roku. Na przystanku kolejowym Zabieżki zostanie wybudowany drugi tor szlakowy, sieć trakcyjna oraz urzadzenia SRK. Pasażerowie nie będą już korzystali z peronu wyspowego, a dwóch peronów jedno-krawędziowych, naprzeciwległych o długości 200 metrów i wysokości 76 mm każdy. Wejście na perony będzie możliwe schodami oraz pochylniami. Pasażerowie będą mieli do swojej dyspozycji wiaty peronowe oraz ławki. Na peronach zostaną zamontowane tablice informacyjne, zgodne z aktualnie obowiązującym systemem identyfikacji wizualnej PKP PLK.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
Według pierwotnego harmonogramu, stacja powinna zostać przebudowana od grudnia 2018 roku do grudnia 2019 roku. Na przystanku kolejowym Zabieżki zostanie wybudowany drugi tor szlakowy, sieć trakcyjna oraz urzadzenia SRK. Pasażerowie nie będą już korzystali z peronu wyspowego, a dwóch peronów jedno-krawędziowych, naprzeciwległych o długości 200 metrów i wysokości 76 mm każdy. Wejście na perony będzie możliwe schodami oraz pochylniami. Pasażerowie będą mieli do swojej dyspozycji wiaty peronowe oraz ławki. Na peronach zostaną zamontowane tablice informacyjne, zgodne z aktualnie obowiązującym systemem identyfikacji wizualnej PKP PLK.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
/ zdjęcia z 14 sierpnia 2017 roku /
Bibliografia:
[1]. Akcja AK w Zabieżkach
[2]. Historia Celestynowa
Gdzie można znaleźć zdjęcia starego dworca?
OdpowiedzUsuńTeż bym chciał to wiedzieć. Jeżeli ktoś je posiada to głęboko schowane w szufladzie
UsuńMam nadzieję że uda mi się jutro znaleźć zdjęcie :) napisałam do Pana na priv na fanpage)(do właściciela bloga) :)
UsuńDziękuję za ciekawy artykuł. Udało mi się znaleźć zdjęcie na tej stronie: http://tvccls.pl/timeline-post/rozbiorka-dworca-kolejowego-w-zabiezkach/
OdpowiedzUsuńWidziałem rozbiórkę. W Boże Ciało 2002 roku stałem na peronie w Zabieżkach czekając na pociąg do Warszawy. Przez przejazd kolejowy przechodziła procesja a na dachu budynku stacji ekipa uwijała się jak mróweczki. Rozbiórka poszła im bardzo sprawnie. Szkoda tego budynku.
OdpowiedzUsuń