Główną atrakcją Dnia Transportu 2018 w Warszawie był parowóz towarowy Ty42-24,
który przyjechał do Warszawy z Pyskowic. Ty42-24 kursował na czele pociągu
retro, w skład którego wchodziło 6 wagonów pasażerskich ... oraz lokomotywa
EP05-23. Rola EP05-23 i Ty42-24 w składzie pociągu była podobna. Parowóz ciągnął
pociąg na trasie Warszawa Gdańska - Warszawa Grochów, a elektrowóz w kierunku
przeciwnym. W sumie odbyły się po 3 kursy w każdym kierunku.
Na stację Warszawa Gdańska przyjechałem 2 kursem Warszawa Grochów - Warszawa
Gdańska, a wróciłem na Olszynkę Grochowską 3 kursem Warszawa Gdańska - Warszawa
Grochów. Wagony pasażerskie, które przewoziły pasażerów w składzie pociągu retro
to dwa wagony typu 94AA i jeden wagon typu 94AB (własność TOZKiOS Pyskowice)
oraz trzy wagony serii Bh (własność PKP Cargo, w użytkowaniu Klubu Sympatyków
Kolei we Wrocławiu).
Parowóz Ty42-24 i wagony pasażerskie należące do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolei i Organizacji Skansenów Pyskowice przyjechały na warszawski Dzień Transportu 2018 na zaproszone organizatorów imprezy. Była to pierwsza wizyta parowozu Ty42-24 w jego nowej roli w Warszawie. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że poprzednio Ty42-24 ciągnął pociąg na terenie Warszawy na przełomie lat 70/80 ubiegłego wieku, gdy służył w PKP.
Kilka dni przed przyjazdem parowozu do Warszawy zakończyła się rewizja kotła. 26 września kocioł parowozu Ty42-24 został odebrany przez inspektora TDT. Potem nastąpiły przygotowania parowozu i wagonów do wyjazdu na Dzień Transportu w Warszawie. Na czas przejazdu zdjęto korbowody parowozu. Ponieważ od momentu rozpalenia ognia w skrzyni ogniowej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary może minąć wiele godzin, więc zdecydowano się na wykonanie tej czynność przed wyruszeniem w drogę. W czasie jazdy do Warszawy kocioł był utrzymywany pod parą. Parowóz stacjonuje na co dzień na bocznicy Huty Łabędy S.A. W nocy z 27 na 28 września parowóz wraz z wagonami został wystawiony z bocznicy na tor na którym stała lokomotywa PKP Cargo EU07-321. Skład został sprzęgnięty z elektrowozem, który przyciągnął parowóz wraz z wagonami do Warszawy. Pociąg dotarł na bocznicę PKP IC na Olszynce Grochowskiej w godzinach popołudniowych. Pierwszą czynnością po dotarciu do Warszawy było założenie korbowodów. W dniu następnym pociąg kursował z wagonami na 7 kilometrowej trasie pomiędzy bocznicą PKP IC na Olszynce Grochowskiej, a stacją Warszawa Gdańska. Powrót Ty42-24 z wagonami do Pyskowic nastąpił po północy 30 września 2018 roku1,2.
Parowóz Ty42 to konstrukcja niemiecka (typ 52 na kolei DRB). Po wojnie był produkowany w Polsce w Chrzanowie przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce. Ty42-24 opuścił chrzanowską fabrykę w 1945 roku (numer fabryczny 1529, tender: typ 32D43, numer 542). Pierwszym przydziałem parowozu była MD Sędziszów (od listopada 1945 roku). Parowóz stacjonował w wielu parowozowniach na terenie Polski. Został wycofany z eksploatacji w lipcu 1991 roku, a skreślony ze stanu 18 grudnia 1998 roku (MD Łazy). 5 kwietnia 2008 roku Ty42-24 został przetransportowany do Pyskowic. Po naprawie głównej powrócił do służby 18 czerwca 2013 roku3
Dane techniczne:
Układ osi: 1 – 5 – 0
Średnica kół napędnych: 1400 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Średnica cylindra: 600 mm
Skok tłoka: 660 mm
Nadciśnienie pary w kotle: 16 at
Masa służbowa z tendrem: 145 t
Długość ze zderzakami: 22,98 m
Ciężar ham. 74,0 t
Maksymalna siła pociągowa: 15 000 kG
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
______________________
1. Ty42-24 pod parą! Dostępny w Internecie w https://tozk.pl/ty42-24-pod-para/. Dostęp: 15.10.2020.
2. Ty42-24 wraz z 94A w Warszawie z okazji Dnia Transportu!. Dostępny w Internecie w https://tozk.pl/ty42-24-wraz-z-94a-w-warszawie-z-okazji-dnia-transportu-publicznego/. Dostęp: 15.10.2020.
3. Ty42-24. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/. Dostęp: 15.10.2020.
| zdjęcia z 29 września 2018 roku |
Parowóz Ty42-24 i wagony pasażerskie należące do Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolei i Organizacji Skansenów Pyskowice przyjechały na warszawski Dzień Transportu 2018 na zaproszone organizatorów imprezy. Była to pierwsza wizyta parowozu Ty42-24 w jego nowej roli w Warszawie. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że poprzednio Ty42-24 ciągnął pociąg na terenie Warszawy na przełomie lat 70/80 ubiegłego wieku, gdy służył w PKP.
Kilka dni przed przyjazdem parowozu do Warszawy zakończyła się rewizja kotła. 26 września kocioł parowozu Ty42-24 został odebrany przez inspektora TDT. Potem nastąpiły przygotowania parowozu i wagonów do wyjazdu na Dzień Transportu w Warszawie. Na czas przejazdu zdjęto korbowody parowozu. Ponieważ od momentu rozpalenia ognia w skrzyni ogniowej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary może minąć wiele godzin, więc zdecydowano się na wykonanie tej czynność przed wyruszeniem w drogę. W czasie jazdy do Warszawy kocioł był utrzymywany pod parą. Parowóz stacjonuje na co dzień na bocznicy Huty Łabędy S.A. W nocy z 27 na 28 września parowóz wraz z wagonami został wystawiony z bocznicy na tor na którym stała lokomotywa PKP Cargo EU07-321. Skład został sprzęgnięty z elektrowozem, który przyciągnął parowóz wraz z wagonami do Warszawy. Pociąg dotarł na bocznicę PKP IC na Olszynce Grochowskiej w godzinach popołudniowych. Pierwszą czynnością po dotarciu do Warszawy było założenie korbowodów. W dniu następnym pociąg kursował z wagonami na 7 kilometrowej trasie pomiędzy bocznicą PKP IC na Olszynce Grochowskiej, a stacją Warszawa Gdańska. Powrót Ty42-24 z wagonami do Pyskowic nastąpił po północy 30 września 2018 roku1,2.
Parowóz Ty42 to konstrukcja niemiecka (typ 52 na kolei DRB). Po wojnie był produkowany w Polsce w Chrzanowie przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce. Ty42-24 opuścił chrzanowską fabrykę w 1945 roku (numer fabryczny 1529, tender: typ 32D43, numer 542). Pierwszym przydziałem parowozu była MD Sędziszów (od listopada 1945 roku). Parowóz stacjonował w wielu parowozowniach na terenie Polski. Został wycofany z eksploatacji w lipcu 1991 roku, a skreślony ze stanu 18 grudnia 1998 roku (MD Łazy). 5 kwietnia 2008 roku Ty42-24 został przetransportowany do Pyskowic. Po naprawie głównej powrócił do służby 18 czerwca 2013 roku3
Dane techniczne:
Układ osi: 1 – 5 – 0
Średnica kół napędnych: 1400 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Średnica cylindra: 600 mm
Skok tłoka: 660 mm
Nadciśnienie pary w kotle: 16 at
Masa służbowa z tendrem: 145 t
Długość ze zderzakami: 22,98 m
Ciężar ham. 74,0 t
Maksymalna siła pociągowa: 15 000 kG
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
______________________
1. Ty42-24 pod parą! Dostępny w Internecie w https://tozk.pl/ty42-24-pod-para/. Dostęp: 15.10.2020.
2. Ty42-24 wraz z 94A w Warszawie z okazji Dnia Transportu!. Dostępny w Internecie w https://tozk.pl/ty42-24-wraz-z-94a-w-warszawie-z-okazji-dnia-transportu-publicznego/. Dostęp: 15.10.2020.
3. Ty42-24. Dostępny w Internecie w http://www.polskieparowozy.pl/. Dostęp: 15.10.2020.
| zdjęcia z 29 września 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2021
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu