Obsługę pasażerską pociągu, kursującego na trasie pomiędzy bocznicą PKP IC na Olszynce Grochowskiej, a stacją Warszawa Gdańska - w trakcie Dnia Transportu 2018 - zapewniło sześć wagonów retro. Takich wagonów już nie uświadczymy w żadnym rozkładowym pociągu kursującym w Polsce, ale był czas, gdy woziły pasażerów w całej Polsce.
W trakcie postoju pociągu na stacji Warszawa Gdańska miałem okazję, aby bliżej przyjrzeć się wagonom i zrobić wiele fotografii. Trzy pierwsze wagony, które stały za parowozem to wagony produkcji polskiej, zbudowane przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" w latach 70. ubiegłego wieku. Wagony są własnością TOZKiOS Pyskowice. Pozostałe trzy wagony, z tzw. serii Donnerbüchsen to wagony wyprodukowane w latach 1929-1930 w Niemczech. Właścicielem wagonów jest PKP IC, ale od lat są utrzymywane i eksploatowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
|
8535 | Bwi | 94AB |
|
8542 | Bwi | 94AA
|
|
8543 | Bwi | 94AA |
Wagony 94AA i 94AB |
---|
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 8535 | Bwi | 94AB |
Rodzaj wagonu | Wagon osobowy |
Numer | Seria | Typ | 8535 | Bwi | 94AB |
Producent | rok budowy | nr fabryczny | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" | 1977 | 0431 |
Stacja macierzysta | Pyskowice |
Ilość osi | 2 |
Typ wózka | 12AN |
Masa własna wagonu | 22 000 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 15,45 m | 9,00 m |
Ogrzewanie | elektryczne 3000V |
Hamulec | O-G SAB |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Trafareta czynności utrzymaniowych | REV | 6 | 04.04.2016 |
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 8542 | Bwi | 94AA |
Rodzaj wagonu | Wagon osobowy |
Numer | Seria | Typ | 8542 | Bwi | 94AA |
Producent | rok budowy | nr fabryczny | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" | 1976 | 0171 |
Stacja macierzysta | Pyskowice |
Ilość osi | 2 |
Typ wózka | 12AN |
Masa własna wagonu | 22 000 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 15,45 m | 9,00 m |
Ogrzewanie | elektryczne 3000V |
Hamulec | O-G SAB |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Trafareta czynności utrzymaniowych | REV | 6 | 04.04.2016 |
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 8543 | Bwi | 94AA |
Rodzaj wagonu | Wagon osobowy |
Numer | Seria | Typ | 8543 | Bwi | 94AA |
Producent | rok budowy | nr fabryczny | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" | 1976 | 0441 |
Stacja macierzysta | Pyskowice |
Ilość osi | 2 |
Typ wózka | 12AN/12AN/1 |
Masa własna wagonu | 22 000 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 15,45 m | 9,00 m |
Ogrzewanie | elektryczne 3000V |
Hamulec | O-G SAB |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Trafareta czynności utrzymaniowych | REV | 6 | 04.04.2016 |
|
014 157 | 50 51 2415 188-5 | Bh | Bi29 |
|
014 570 | 50 51 2415 144-0 | Bh | BCi29 |
|
026 672 | 50 51 2415 031-0 | Bh | Ci28 |
Wagony Bi29, BCi29, Ci28 |
---|
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 014 157 | 50 51 2415 188-5 | Bh | Bi29 |
Rodzaj wagonu | wagon pasażerski przechodni, niemieckiej budowy ujednoliconej |
Numer | EVN | Seria | Typ | 014 157 | 50 51 2415 188-5 | Bh | Bi29 |
Producent | rok budowy | LHW Breslau | 1929 |
Historia | 1929 nr DRG 27407, po 1945 PKP : 014157 BCi -> 14157 ABi -> 505134-20053-2 ABi -> 505124-15188-5 Bi -> 505124-15188-5 Bh2 |
Stacja macierzysta | Wrocław |
Ilość osi | 2 |
Miejsc | 40 |
Masa własna wagonu | 20 500 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 14,04 m | 8,50 m |
Ogrzewanie | elektryczne 500 V, pierwotnie parowe niskoprężne |
Hamulec | Kunze-Knorr i ręczny |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Rewizja | 01.09.16 |
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 014 570 | 50 51 2415 144-0 | Bh | BCi29 |
Rodzaj wagonu | wagon pasażerski przechodni, niemieckiej budowy ujednoliconej |
Numer | EVN | Seria | Typ | 014 570 | 50 51 2415 144-0 | Bh | BCi29 |
Producent | rok budowy | LHW Breslau | 1930 |
Historia | 1930 nr DRG 36513, po 1945 PKP: 014570 BCi -> 14570 ABi -> 505134-20120-9 ABi - > 505124-15144-0 Bi -> 505124-14144-0 Bh2 |
Stacja macierzysta | Wrocław |
Ilość osi | 2 |
Miejsc | 48 |
Masa własna wagonu | 20 800 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 13,92 m | 8,50 m |
Ogrzewanie | elektryczne 500 V, pierwotnie parowe niskoprężne |
Hamulec | Kunze-Knorr i ręczny |
Prędkość maksymalna | 60 km/h |
Rewizja | 01.09.16 |
DANE TECHNICZNE I CHARAKTERYSTYKA WAGONU 026 672 | 50 51 2415 031-0 | Bh | Ci28 |
Rodzaj wagonu | wagon pasażerski przechodni, niemieckiej budowy ujednoliconej |
Numer | EVN | Seria | Typ | 026 672 | 50 51 2415 031-0 | Bh | Ci28 |
Producent | rok budowy | Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik Köln | 1929 |
Historia | 1929 nr DRG 83630, po 1945 PKP: 026672 Ci ->26672 Bi -> 505124-20534-3 Bi -> 505124-15031 Bi -> 505124-15031-0 Bh2 |
Stacja macierzysta | Wrocław |
Ilość osi | 2 |
Miejsc | 49 |
Masa własna wagonu | 21 300 kg |
Długość ze zderzakami | Rozstaw osi | 13,92 m | 8,50 m |
Ogrzewanie | elektryczne 500 V, pierwotnie parowe niskoprężne |
Hamulec | Kunze-Knorr i ręczny |
Rewizja | 01.09.16 |
______________________
1. 94AA – 8543, 94AB – 8535, 94AA - 8542. Dostępny w Internecie w https://tozk.pl/tabor/wagony-osobowe/. Dostęp: 24.10.2020.
2. Odpowiedź ze strony Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu [https://www.facebook.com/kskwroclaw/] na pytanie dot. wagonów serii Bi [15.10.2020].
| zdjęcia z 20 września 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021
piszecie błędnie: "Zakład Napraw Taboru Kolejowego Opole" powinno być Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" w Opolu wiem dlatego ponieważ w tym zakładzie chodziłem do zasadniczej szkoły zawodowej trzyletniej, następnie pracowałem w tym zakładzie, w międzyczasie byłem dwa lata w wojsku, po czym dalej pracowałem w tym zakładzie, następnie chodziłem również w tym zakładzie do technikum zawodowego wieczorowego, było to w latach 1967 - 1977 tak że widziałem jak były budowane te wagony, chociaż pracowałem na innym wydziale.
OdpowiedzUsuńDzięki za zwrócenie uwagi. Poprawiłem
UsuńWłaścicielem wagonów Donnerbuchsen jest PKP IC, nie PKP Cargo
OdpowiedzUsuń