Mienia PBSZ to nic innego, jak skrót od nazwy posterunek bocznicowy szlakowy. Mienia PBSZ znajduje się w zachodniej części przystanku. W tym miejscu, tor szlakowy nr 2 odgałęzia się w kierunku lotniska wojskowego. Kilka lat temu tor został wyremontowany i obecnie jest użytkowany.
Do 2005 roku Mienia miała status stacji kolejowej. Zwrotnym punktem dla stacji okazała się modernizacja linii kolejowej nr 2 przeprowadzona w pierwszej dekadzie XXI wieku. Po modernizacji stacja Mienia została "zdegradowana" do roli przystanku kolejowego. W przeszłości na stacji funkcjonowała rampa i plac ładunkowy, ale nie ma po nich żadnego materialnego śladu. Jedynymi elementami z okresu, gdy w Mieni funkcjonowała stacja kolejowa są stare tablice z nazwą stacji. Na odcinku od Warszawy do Siedlec stare tablice z nazwą pozostały tylko w Mieni. Stara, rdzewiejąca tablica Mienia, pozostawiona w znacznej odległości, na wschód od peronów, to jedyne świadectwo po stacji kolejowej Mienia.
Pasażerowie korzystający z przystanku kolejowego Mienia mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno-krawędziowe, naprzemianległe o długości 200 metrów i wysokości 550 mm każdy. Nawierzchnia peronów wykonana została z kostki brukowej i płyt betonowych prefabrykowanych. Na peronie znajdują się blaszane wiaty i ławki.
Obecnie na przystanku Mienia zatrzymują się tylko pociągi KM, jadące z/do Warszawy do/ze stacji Siedlce, Mrozy i Łuków. Jednak nie wszystkie pociągi KM przystają w Mieni. W trakcie, gdy byłem na terenie przystanku, od strony Warszawy nadjechał 222M jako pociąg KM CZEREMSZAK i z dużą prędkością przejechał przez przystanek, bez zatrzymywania się przy peronie. Obecnie podstawowym środkiem lokomocji dla pasażerów korzystających z przystanku Mienia są wahadła KM kursujące co godzinę pomiędzy Warszawą, a Siedlcami.
Mienia nigdy nie była stacją o dużym znaczeniu. Jeżeli sięgniemy do przedwojennego spisu stacyi przystanków i ładowni kolejowych PKP (ważny od 1 maja 1926 roku), to cóż tam znajdziemy ...
Mienia w okresie przedwojennym należała do stacji dyrekcji warszawskiej - okręg I. Stacja przypisana miała numer statystyczny 216. Dzisiaj Mienia leży na LK nr 2, ale przed wojną leżała na linii kolejowej 47. Co ciekawe, przedwojenną LK nr 47 (Mińsk Mazowiecki - Siedlce), to tylko fragment obecnej LK nr 2 (Warszawa Zachodnia - Terespol).
Co oznaczają litery w 7 kolumnie? To czynności ekspedycyjne na stacji Mienia:
O - ruch osobowy z opłatą przy kasie
B - ruch bagażowy z opłata przy kasie w stacji nadania
N - przesyłki nadzwyczajne
W(u) - przesyłki wagonowe na podstawie umowy
... ale rubryka 10 wskazuje, że czynności ekspedycyjne za stację Mienia wykonywane były w Mińsku Mazowieckim.
W trakcie krótkiego pobytu na terenie przystanku w Mieni pociągi dopisały. Z kierunku Warszawy, oprócz CZEREMSZAKA, nadjechał ER75-009, jako pociąg KM do Siedlec. Z kierunku Siedlec pojawił się pociąg TLK z lokomotywą EP07-1025, który przemknął przez stację Mienia z prędkością ponad 100 km/godz.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2019
/ zdjęcia z 30 sierpnia 2017 roku /
0 komentarze