Kiedyś tak nie było, ale wraz z upadkiem Parowozowni Warszawa Praga i okolicznych zakładów pracy, zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie na tej stacji spadło do minimum.
Jednak wkrótce może się coś zmienić, bo w okolicy stacji już powstało jedno niewielkie osiedle, a w niedługim czasie powstaną kolejne. Największe blokowisko zostanie zbudowane na terenie zajmowanym jeszcze nie tak dawno przez Parowozownię Warszawa Praga. Czy po drugiej stronie torów, na terenach po byłej FSO, też wyrosną apartamentowce? Dzisiaj wydaje się to mało prawdopodobne, ale jeszcze mniej prawdopodobne jest ponowne uruchomienie fabryki samochodów.
W przypadku pociągów towarowych sytuacja na praskiej stacji wygląda inaczej. Nie będzie wiele przesady w stwierdzeniu, że stacja Warszawa Praga istnieje w takim kształcie, jak obecnie tylko ze względu na obsługę ruchu towarowego. Po pierwsze prowadzone są przeładunki towarów. Przeładunki to w 100% kruszywo i kontenery. Po drugie, wszystkie pociągi towarowe jadące z północy Polski po LK nr 9 przez Warszawę, muszą przejechać przez stację Warszawa Praga. Po trzecie, niektórzy przewoźnicy towarowi wykorzystują tory stacji, jako miejsce postoju swoich lokomotyw i wymiany załóg prowadzących lokomotywy. Kiedyś jako miejsce postoju lokomotyw i wymiany załóg wykorzystywane były wyłącznie szopy. Czasy się zmieniły i dzisiaj, jak można to zobaczyć np. na praskiej stacji, wymiana załóg następuje na torze pod chmurką.
Na poniższych zdjęciach można zobaczyć pociągi IC przejeżdżające obok peronu stacji (ED161-008 jako IC 41108 do Białegostoku i EP09-037) oraz KM (skład push pull z EU47-009, jako pociąg R90 do Działdowa i EN76-017). W uzupełnieniu dwie lokomotywy elektryczne: PKP Cargo ET22-669 oraz DB Cargo Polska 3E-100-054.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2019
/ zdjęcia z 29 lipca 2016 roku /
0 komentarze