Obecnie na stację w Wieliszewie docierają pociągi SKMWA linii S3 dla których jest to stacja końcowa. Pociągi SKMWA kursują na trasie do Wieliszewa od 16 maja 2011. Na stacji zatrzymują się pociągi KM jadące na trasie Nasielsk - Tłuszcz - Nasielsk oraz Sierpc - Tłuszcz - Sierpc. Przejeżdżają przez stację pociągi towarowe, z których znaczna część jedzie do lub z bazy paliwowej w Emilianowie.
Do historii stacji kolejowej Wieliszew zapewne powrócę za jakiś czas, ale nie będzie łatwo, bo to temat rzeka. Teraz chciałem powrócić do opisu głównego celu mojej wyprawy, czyli stacji kolejowej w Zegrzu. Kluczem do stacji Zegrze Południowe jest niezbyt długa, bo licząca zaledwie 3,639 km linia kolejowa nr 28. Jest to linia jednotorowa, de-elektryfikowana, dla której prędkość konstrukcyjna wynosi 60 km/godz. Napisałem, że to linia de-elektryfikowana, bo jeszcze niedawno było całkiem inaczej. W ramach elektryfikacji LK nr 10 zelektryfikowano również linię kolejową z Wieliszewa do Zegrza (27 maj 1972 rok). Trakcja elektryczna z tej linii została zdemontowana w 2000 roku (słupy pozostały) po definitywnym zakończeniu przewozów przez PKP.
LK nr 28 była intensywnie eksploatowana przez pociągi pasażerskie w okresie minionej epoki. W latach 80. i 90. ubiegłego wieku na linii biegały ezt EN57, które kursowały jako wahadła na trasie Warszawa Gdańska - Zegrze, Legionowo - Zegrze oraz Warszawa Wola - Zegrze. Podróż pociągiem do Zegrza cieszyła się ogromnym powodzeniem. W sezonie letnim pociągi byłe pełne nie tylko okolicznych mieszkańców, ale również korzystało z nich tysiące turystów.
Na początku lat 90. linia okazała się z dnia na dzień nierentowna, ale dziwnym zrządzeniem losu teren wokół linii okazał się bardzo atrakcyjny. Nie będę rozwodził się nad tym wątkiem, bo jest on mało kolejowy, a bardzo frustrujący. W każdym razie ostatni Kibel przyjechał z Zegrza Południowego do Legionowa na początku grudnia 1994 roku. Według SRJP 1993/1994 do Zegrza z Legionowa docierało 14 pociągów dziennie. W rzeczy samej musiała to być linia "nierentowna"!
O powrocie pociągów do Zegrza Południowego zaczęto mówić w 2005 roku. Jednak trzeba było czekać aż 10 lat, aby PKP PLK podjęło konkretne działania w tej sprawie. Wszystko wskazuje na to, że linia kolejowa do Zegrza zostanie odbudowana po maksymalnych kosztach, tzn wszystko, co do tej pory pozostało na tej linii będzie zdemontowane i zburzone, a cała linia wraz z infrą zostanie wybudowana od nowa. Zaczęto od dokumentacji przedprojektowej (sic!) na którą ogłoszono przetarg w 2017 roku.
PKP PLK planuje całkowitą wymiana nawierzchni wraz z podtorzem oraz odwodnienie torowiska. Tor zostanie wymieniony na bezstykowy, a przebieg i profil linii będzie korygowany. Przebudowie ulegną rogatki, które wyposażone zostaną w urządzenia automatyki kolejowej. Stacja Zegrze Południowe zostanie de facto wybudowana od nowa. Rzecz jasna linia zostanie ponownie zelektryfikowana oraz wyposażona w sieć teletechniczną i system sterowania ruchem.
To, co można zobaczyć na poniższych zdjęciach to obecny stan LK nr 28. Słupy stoją, z których połowa mogłaby jeszcze dalej służyć. Skrajnia zarośnięta. Szyny były komuś pilnie potrzebne, więc wyciął ich co nieco! Co do stanu technicznego szyn i podkładów nie będę się wymądrzał, ale pociąg 40 km.godz pojedzie po nich bez problemu. Niby (prawie) wszystko jest, ale to prawie robi różnicę, więc do roboty, aby na 25 rocznicę przerwy w kursowaniu pojawiły się ponownie Kible nad Zalewem Zegrzyńskim.
/ zdjęcia z 13 maja 2017 roku /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 02/2022
0 komentarze