Jedziemy do Tłuszcza cz. 5. Parowóz Ty2-1226 vel 52 6083 zardzewiałym zabytkiem
W dwóch poprzednich wpisach na blogu przedstawiłem dwa parowozy, które można zobaczyć na terenie Tłuszcza. Mówienie jednak o Hutniku 4010 i Ty2-220 jako o parowozach jest w obecnym ich kształcie i stanie zadaniem wysoce karkołomnym. To samo można powiedzieć o trzecim parowozie, który stoi na terenie Tłuszcza. Jest nim PKPTy2-1226. Parowóz stoi w stanie rozczłonkowanym (osobno parowóz i tender) na terenie Zespołu Szkół im. K.K. Baczyńskiego przy ulicy Radzymińskiej. Ty2-1226 można oglądać zza szkolnego płotu lub z terenu szkoły (wejście z ulicy Kolejowej).
Ty2-1226 został ustawiony na terenie szkoły jako pomnik w dniu 7 sierpnia 2014. Początkowo parowóz miał trafić do Łap, które mają olbrzymie tradycje parowozowe. Jednak coś w Łapach poszło nie tak i zrezygnowano z kolejowej pamiątki. Ty2-1226 zawdzięcza pozostanie w Tłuszczu swoim radnym i chwała im za to. Parowóz został kupiony 23 maja 2014 roku przez starostwo Powiatu Wołomińskiego na przetargu zorganizowanym przez PKP S.A. (postępowanie nr: 2014-0156202, data publikacji: 2014-03-19, wyniki postępowania: 2014-05-23) i ustawiony na terenie szkoły, która jest placówką powiatową.
W czasie, gdy ustawiano parowóz na terenie szkolnym padły deklaracje, że zostanie on wyremontowany siłami uczniów szkoły w trakcie warsztatów szkolnych. Minęły od tej deklaracji ponad trzy lata i ... albo przeliczono się z siłami, albo też deklaracje okazały się słomianym zapałem. Obecny właściciel ma pełną świadomość w jakim stanie technicznym jest parowóz, bo ustawił przed Ty2-1226 tabliczki z napisem "NIE ZBLIŻAĆ SIĘ". Rozumiem, że zabezpieczenie parowozu wymaga przede wszystkim wiedzy fachowej, ale trzy lata na nic nierobienie to trochę zbyt długi okres czasu. Rdza robi swoje! Rdza nie czeka! Może PKP pomogą? Za wartość 100 metrów ekranów akustycznych, które można by sobie gdzieś darować ... Ty2-1226 mógłby nawet gwizdać!
Ty2-1226 decyzją Nr 1003/09 z dnia 7 września 2009 roku został wpisany do Rejestru Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Ty2-1226 został zmontowany w Berlinie przez Berliner Maschinenbau AG w 1943 roku. Kocioł parowozu został wyprodukowany w 1943 roku przez Ferrum AG Kattowitz w zakładzie w Sosnowcu. Parowóz otrzymał przydział do Deutsche Reichsbahn, gdzie nosił oznaczenie 52 6083. W 1944 roku parowóz został przekazany do Rumunii na stan CFR România, gdzie dalej nosił oznaczenie 52 6083. Po roku eksploatacji na terenie Rumunii parowóz przejęli Rosjanie. Na terenie Rosji pracował w latach 1947-1962 i nosił oznaczenie TЭ-6083 (trofiejnyj ekipaż czyli sprzęt zdobyczny). W latach 1962-64 PKP dokonało zakupu 187 parowozów serii TЭ, które Rosjanie uznali za zbyteczne. Tajemnicą poliszynela było, że zakup tych parowozów odbył się na warunkach "uzgodnionych z góry". Parowozy po niewielkich przeróbkach otrzymały oznaczenie PKP od Ty2-1221 do Ty2-1407. Jak z tego wynika jednym z trofiejnych sprzedanym PKP był TЭ-6083, który w Polsce otrzymał oznaczenie PKPTy2-1226.
W latach swojej pracy na terenie Polski (1962 - 1991) Ty2-1226 był przydzielony do parowozowni Siedlce, Warszawa Praga i Ełk. W 1991 roku Ty2-1226 został skreślony z inwentarza. Od 2009 do 2014 roku Ty2-1226 stał na terenie depo Tłuszcz, gdzie przez wiele lat pracował jako stacjonarne urządzenia grzewcze. Ostatnim miejscem postoju Ty2-1226 na stacji Tłuszcz był tor nr 36, skąd parowóz został przetransportowany na teren szkoły, gdzie się obecnie znajduje.
/ zdjęcia z 8 czerwca 2017 roku / Bibliografia: 1. Ty2-1226. [Dokument elektroniczny]: http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=ty2-1226 [dostęp 14.11.2019]
Dnia Sty 17 GameWo komentuje na granatowa stacja metra po raz pierwszy: “Bramka obrotowa na dworach to doskonałe rozwiązanie do kontroli biletów. Można je spotkać na całym świecie. ”
0 komentarze