Stacja Legionowo Piaski jest w pewnym sensie nietypowa, jeżeli chodzi o jej obecne rozplanowanie. Część towarowa stacji jest wyraźnie oddzielona od części osobowej. Nie jest to nic nadzwyczajnego, jeżeli chodzi o projektowanie stacji, ale w tym przypadku coś nie pasi. Gdy wyjeżdżamy z części osobowej, w sposób nieoczekiwany ... bo jedziemy już po linii kolejowej ... wpadamy na część towarową.
Kiedyś tak nie było. Po pierwsze istniał trzeci tor obok peronów, który jakiś czas temu rozebrano. Po drugie funkcjonowała tutaj powoli zapominana linia kolejowa Legionowo - Łajski - Skrzeszew - Wójtostwo - Nasielsk (24,570 km). Budowa tej linii w okresie przedwojennym była w pełni uzasadniona, bo wydatnie skracała czas przejazdu pociągów z Legionowa do Nasielska. Czas przejazdu rozkładowych pociągów w 1939 roku (otwarcie linii) na trasie Legionowo - Wójtostwo - Nasielsk wynosił 30 minut. Pociągi, które jechały wtedy przez Modlin potrzebowały na przebycie trasy 60 minut (konieczna była przesiadka). Dzisiaj pociągi KM pokonują trasę Legionowo - Nasielsk w 23 minuty. Po trzecie funkcjonowały na terenie stacji Łajski wszystkie bocznice po południowej stronie LK nr 10. Dzisiaj już nie ma po nich nawet śladu (zostały rozebrane)
Obecnie za nastawnią LgP funkcjonuje "stacja towarowa Łajski". Teren towarowej części stacji Legionowo Piaski, która de facto jest punktem zdawczo-odbiorczym, rozciąga się, aż do przystanku kolejowego Michałów-Reginów. Funkcjonują tutaj cztery tory (3 tory Elektrociepłowni Legionowo i 1 tor Zakładu Wodociągu Północnego w Wieliszewie). Ze stacji Legionowo Piaski odchodzą dwie bocznice. Pierwsza bocznica, która znana jest jako bocznica EC Legionowo, rozpoczyna swój bieg na wysokości nastawni LgP. Bocznica dzieli się na cztery części i dochodzi do: ARS Altmann Polska Sp. z o.o. (terminal samochodowy), EC Legionowo, ACO Sp. z o.o. Elementy budowlane (rozebrana) , Budet Sp. J. (była Fabryka Domów). Druga bocznica rozpoczyna swój bieg na wysokości peronu przystanku Michałów-Reginów, a kończy na terenie Zakładu Wodociągu Północnego w Wieliszewie. Tor na punkcie zdawczo-odbiorczym stacji, jak i licząca ponad 5 km długości bocznica do Zakładu Wodociągu Północnego w Wieliszewie są od wielu lat nieczynne.
Obecnie na towarowej części stacji Legionowo Piaski spotkamy pociągi jadące po LK nr 10, a przy odrobinie szczęścia zobaczymy manewry lokomotyw spalinowych na bocznicy EC Legionowo.
Lokomotywa SM42-1075, którą można zobaczyć na poniższych zdjęciach wjechała na bocznicę EC Legionowo. Udało mi się uchwycić Stonkę w ostatniej chwili, gdy znikała już za łukiem bocznicy. Jako bonus trafił mi się pociąg z beczkami, który zapewne wracał z Emilianowa. Na czele jechała ET22-020.
/ zdjęcia z 13 maja 2017 roku /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021
0 komentarze