Początki normalnotorowej kolei na terenie Piaseczna związane są z budowaną w latach 1933-1934 linią radomską. Otwarcie stacji Piaseczno, która była pierwszą stacją od Warszawy na nowo wybudowanej linii kolejowej, która połączyła Warszawę z Radomiem, nastąpiło 25 listopada 1934 r. Głównym obiektem stacji był nowoczesny dworzec kolejowy, nawiązujący stylistycznie do funkcjonalizmu. Zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu podstawowych funkcji związanych z obsługą pasażerską i ruchem pociągów, budynek odznaczał się nowoczesną konstrukcją i typowymi dla modernizmu dużymi powierzchniami elewacji, pomalowanymi w stonowane, neutralne kolory. Od strony torów wybudowano półokrągłe skrzydło, w którym znajdowała się nastawnia - najbardziej charakterystyczna część dworca kolejowego Piaseczno.
Niestety, ale nie zachowała się dokumentacja techniczna budynku dworca, jak również inne dokumenty wskazujące na autora projektu architektonicznego obiektu.
Dworzec PKP Piaseczno funkcjonował bez większych przeszkód aż do końca lat 70. ubiegłego wieku. W tamtych czasach podróżowanie koleją było dla zdecydowanej większości Polaków podstawowym dostępnym środkiem transportu, umożliwiającym przemieszczenie się na większych i mniejszych dystansach. Dworcowa poczekalnia i dworcowy bufet były dla wielu osób ważnym punktem na mapie ich podróży. Tak było również na stacji w Piasecznie. Jednak smutne lata 80. i początkowe lata gwałtownych przemian gospodarczych po 1989 roku spowodowały, że popularność podróżowania koleją z roku na rok malała. Dworzec w Piasecznie podupadł i niewiele brakowało, aby zamienił się w ruinę. Na początku XXI wieku niepotrzebnym kolejarzom dworcem zainteresowała się Gmina Piaseczna, która budynek wydzierżawiła i pozyskała środki na jego rewitalizację.
Środki finansowe na modernizację budynku dworca PKP w Piasecznie pozyskano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013, Priorytet IV – Środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka”, działanie 4.3 „Ochrona powietrza energetyka” oraz Priorytet V „Wzmocnienie roli miasta w rozwoju”, działanie 5.2 „Rewitalizacja miast” w ramach inicjatywy JESSICA, Projekt Miejski1.
Projekt przebudowy dworca został opracowany przez biuro projektów SEMA Architekci w 2012 roku. Wykonawca rewitalizacji dworca - Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowego REMAR, które wygrało gminny przetarg - rozpoczął roboty 5 maja 2014 roku. W trakcie robót wykonano m.in.: izolację ścian fundamentowych, odbudowę elewacji budynku, połączoną z jego termomodernizacją, nadbudowę budynku, połączoną z rozebraniem drewnianej więźby dachowej i wykonanie nowej, żelbetową klatkę schodową, nowe chodniki, elementy małej architektury. Wykonano także kompleksową rewitalizację pomieszczeń z zaadaptowaniem części z nich do nowych funkcji. Półokrągłe skrzydło dawnej nastawni przystosowano do możliwości uruchomienia w nim punktu gastronomicznego2,3.
W trakcie realizacji robót, kilka tygodni po ich rozpoczęciu, budynek dworca został wpisany do rejestru zabytków, prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Miało to duży wpływ na zakres i sposób prowadzenia robót na terenie dworca. Dla wielu osób wpisanie dworca do rejestru zabytków było sporym zaskoczeniem, ale współpraca z konserwatorem przebiegała harmonijnie. Dzięki temu zachowały się niektóre elementy oryginalnej zabudowy, jak ceramiczne posadzki w poczekalni dworca4.
Zrewitalizowany dworzec został oddany do eksploatacji 18 grudnia 2015 r4.
Rewitalizacja dworca zbiegła się w czasie z modernizacją peronów i torowiska na stacji kolejowej Piaseczno. W latach 2016-2017 na zlecenie PKP PLK przeprowadzono modernizację części pasażerskiej stacji. W ramach robót modernizacyjnych stary peron wyspowy wraz z wiatami oraz kładką dla pieszych zostały wyburzone, a na ich miejscu wybudowano dwa nowe perony jedno-krawędziowe, naprzeciwległe wraz z żelbetowymi wiatami oraz nową kładkę dla pieszych nad torami. Kładka dla pieszych została dodatkowo wyposażona w windy. Na peronach zamontowano nowe oświetlenie, tablice informacyjne, megafony oraz ławki. Wykonano odwodnienie terenu wokół torowiska oraz nowe dojścia do peronów od strony ulicy Sienkiewicza.
Wiele wskazuje na to, że nie jest to koniec robót modernizacyjnych na stacji kolejowej Piaseczno. Dwa lata temu PKP PLK powiadomiły opinię publiczną, że 4 lutego 2020 r. podpisały umowę z firmą BBF na opracowanie studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie z Warszawy do Piaseczna i Czachówka wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziorny. Studium wykonalności ma dać odpowiedź co do zasadności budowy dwóch dodatkowych zelektryfikowanych torów aglomeracyjnych na odcinku od przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie do stacji Piaseczno. Jako wariant ma też zostać przeanalizowana budowa dodatkowych torów do stacji Czachówek Południowy. Jeżeli PKP PLK zdecyduje się na realizację budowy dwóch dodatkowych torów aglomeracyjnych do Czachówka Południowego, to z obecnej infrastruktury przystankowej stacji kolejowej Piaseczno pozostanie niewiele i nic tutaj nie będzie wyglądało tak, jak wygląda obecnie?
_______________________1. Modernizacja budynku dworca PKP w Piasecznie. Dostępny w Internecie w https://piaseczno.eu/modernizacja-budynku-dworca-pkp-w-piasecznie/. Dostęp 27.01.2022.
2. Rewitalizacja dworca PKP w Piasecznie. Dostępny w Internecie w http://naszepiaseczno.pl/news/103552/rewitalizacja-dworca-pkp-w-piasecznie. Dostęp 27.01.2022.
3. Przebudowa oraz nadbudowa budynku dworca PKP w Piasecznie. Dostępny w Internecie w https://bip.piaseczno.eu//artykul/367/2594/. Dostęp 27.01.2022.
4. Nowy dworzec kolejowy w Piasecznie i nowy rozkład Kolei Mazowieckich. Dostępny w Internecie w https://jozefoslaw24.pl/2015/12/nowy-dworzec-kolejowy-w-piasecznie-i-nowy-rozklad-kolei-mazowieckich. Dostęp 27.01.2022.
| zdjęcia z 15.04.2018 i 01.08.2021 |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu