Trudno powiedzieć, aby rok 2020 był okresem intensywnych prac przy budowie stacji Warszawa Główna Osobowa 2.0. Roboty oczywiście były prowadzone, ale ich intensywność wskazywała, że nikomu tak naprawdę nie spieszy się z zakończeniem robót ... bo też i nie było do czego śpieszyć się. Wszak niespodziewana pandemia i odłożenie w czasie realizacji robót przy modernizacji warszawskiej średnicy usprawiedliwiały brak pośpiechu przy budowie Warszawy Głównej. Mimo to, jeszcze w lipcu, inwestor zakładał, że pociągi odjadą z Warszawy Głównej do końca 2020 roku. Potem PKP PLK poinformowały o nowym terminie (I kwartał 2021 roku) ... i wiele wskazuje na to, że ten termin zostanie dotrzymany.
W połowie 2020 roku wybudowana została nowa nastawnia WG. Piętrowy budynek, o bryle pudełka z przybudówką, pomalowany na biało, stanął na skraju "małpiego gaju", po północnej stronie torów stacji.
W czerwca 2020 roku rozszerzony został zakres umowy z Trakcją. PKP PLK zleciły dodatkowo wykonanie wiaduktu kolejowego nad dalekobieżną linią średnicową. Po wiadukcie będą wjeżdżały/wyjeżdżały pociągi z linii podmiejskiej na/ze stacji Warszawa Główna. Roboty były realizowane w II połowie 2020 roku.
W drugiej połowie 2020 roku rozpoczęto realizację najbardziej spektakularnej budowli stacji Warszawa Główna, czyli kładki nad torami linii średnicowej, torami stacji Warszawa Główna i terenem byłego terminala pocztowego. Kładka dla pieszych i rowerzystów, o długości ponad 200 metrów, połączy Aleje Jerozolimskie z ulicą Kolejową oraz umożliwi wejście na perony. W 2020 roku roboty koncentrowały się na budowie żelbetowych elementów konstrukcyjnych kładki. W pierwszej kolejności wybudowano na terenie stacji ramy żelbetowe (filary), które, będą podtrzymywały stalowe przęsła kładki oraz rozpoczęto budowę konstrukcji żelbetowej schodów, które połączą perony z kładką.
Nakłady inwestycyjne w wysokości ca 80 mln zł przeznaczone na realizację stacji tymczasowej Warszawa Główna Osobowa 2.0 nie są małe. Zapewne wiele osób interesuje, jak długo potrwa ta tymczasowość? Na tak postawione pytanie nikt dzisiaj nie udzieli odpowiedzi, bo jej po prostu nie ma. Można tylko snuć przypuszczenia, że wraz z zakończeniem modernizacji linii średnicowej i oddaniem do użytku po modernizacji stacji Warszawa Zachodnia ... nad stację Warszawa Główna nadciągną "czarne chmury" :)
Faktem jest, że "tymczasowa" Warszawa Główna odsunęła w niebyt inwestycję komercyjną PKP, którą planowano zrealizować w tym miejscu. Przy okazji tymczasowej stacji odsunęła się też w czasie dezintegracja Muzeum Kolejnictwa (nie lubię nazwy Stacja Muzeum ... bo teraz nie wiadomo, czy to jeszcze muzeum, czy też stacja w muzeum, a może muzeum na stacji?).
| zdjęcia z 8 września 2020 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu