W trakcie XVI edycji DTP, która miała miejsce na terenie zajezdni tramwajowej R3-Mokotów, wśród wielu zabytkowych i wycofanych z eksploatacji wagonów tramwajowych, można było zobaczyć wagony: #541, #607, #873, #1620.
Typ Lw #541
Wagony typu Lw należały do podstawowego taboru kolejowego, użytkowanego na terenie Wrocławia w okresie międzywojennym. Po 1945 roku, część z tych wagonów została zakupiona przez warszawskie MZK. Pierwsze 6 wagonów typu Lw zostało sprowadzone do Warszawy w czerwcu 1949 roku. Wagony tego typu jeździły po ulicach Warszawy do 1967 roku. Ostatni wagon typu Lw został skreślony ze stanu w 1968 roku.
Wagon #541 (wyprodukowany przez Linke-Hoffman-Werke w 1925 roku), który należy do Tramwajów Warszawskich, nigdy nie jeździł w Warszawie. Został sprowadzony z Wrocławia do Warszawy w 1996, gdzie nadano mu numer #526. We Wrocławiu wagon kursował z numerem #1024. Następnie został wagonem roboczym z numerem #G-020. W 2001 roku wagon został wyremontowany w Krakowie przez MZNT. Po remoncie nadano mu numer #541. Zyskał też wygląd, nawiązujący do okresu eksploatacji wagonów typu Lw w Warszawie.
Typ N #607
W dniu 22 lipca 1949 roku, w związku z oddaniem do użytku Trasy W-Z, na terenie Warszawy pojawiły się wagony tramwajowe typu N, wyprodukowane przez Konstal Chorzów.
Wagony typu N kursowały po ulicach Warszawy tylko przez 20 lat, do października 1969 roku. Powodem była ekspansja wagonów typu 13N, które stały się podstawowym tramwajem Warszawy aż do końca XX wieku. W związku z tym, wagony typu N były wycofywane z eksploatacji w Warszawie i przekazywane do innych miast (Kraków, Poznań, Katowice, Szczecin, Wrocław).
Wagon #607 został wyprodukowany w 1949 roku. Wagon należy do typu N1 (wyprodukowano 20 sztuk wagonów tego typu). Wagon #607 został wycofany z ruch liniowego w Warszawie w dniu 22 lutego 1967 roku, a następnie przekazany do Szczecina, W roku 2001 wagon trafił do Instytut Elektrotechniki w Międzylesiu, skąd został przekazany Tramwajom Warszawskim.
Typ 4N #873
Wagon # 873 należy do typu 4N1. Wagon został wyprodukowany przez Konstal Chorzów w 1961 roku. Wagon kursował po ulicach Warszawy od 1961 do 1965 roku. Następnie został przekazany do Szczecina, skąd powrócił do Warszawy w 1986 roku. Przez kolejne lata tramwaj pracował, jako wagon spawalniczy S-15.
W latach 2015-2016 wagon przeszedł gruntowny remont w warszawskim Zakładzie Naprawy Tramwajów. Po remoncie, z nowym/starym numerem #873 został włączony do służby liniowej na linii turystycznej T.
Typ ND #1620
Wagon #1620 należy do drugiej wersji doczep typu ND. Został wyprodukowany przez Sanocką Fabrykę Wagonów w 1951 roku. Wagon jeździł po ulicach Warszawy do kwietnia 1968 roku. Następnie został przekazany do Szczecina. Do Warszawy powrócił w 1996 roku. W 2000 roku wagon przeszedł kapitalny remont. #1620 włączony jest do służby liniowej na liniach specjalnych. Zwykle jest ciągnięty przez wagon typu K #403-1. W trakcie XVI edycji DTP oba wagony obsługiwały linię specjalną D.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2019
/ zdjęcia z 23 września 2017 /
Bibliografia:
[1]. TRAMWAJE WARSZAWSKIE
[2]. Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu