W Tułowicach miałem dylemat co do wyboru foto miejscówki, ponieważ alternatywą dla stacji jest pobliski most nad kanałem Łasica. Jednak wybrałem stację.
Stacja Tułowice Sochaczewskie została oddana do użytku w 1922 roku wraz z otwarciem ruchu kolejowego na Sejmikowej Kolejce Wąskotorowej. Był to pierwszy odcinek sochaczewskiej wąskotorówki. Z dawnych czasów nic nie przetrwało na stacji, chociaż betonowe krawędzie peronowe są "po przejściach".
Budynek stojący przy torach nie jest budynkiem stacyjnym, jakby się mogło wydawać. Robi tylko "wizualnie" za dworzec kolejowy. W rzeczywistości to dom kultury w Tułowicach. Budynek został wybudowany w latach 2012-1016. W planach gminy Brochów było nawiązanie ścisłej współpracy z Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie w aspekcie wyposażenia budynku w kolejowe eksponaty pochodzące z Muzeum. Na jakim etapie jest to porozumienie tego nie wiem, ale kolejowych eksponatów, oprócz ... przyjeżdżających pociągów tutaj nie znajdziecie.
Pociąg, który można zobaczyć na poniższych zdjęciach składał się z lokomotywy Lxd2-342 i 8 czteroosiowych wagonów osobowych drugiej klasy typ 1Aw serii Bxhpi (wąskotorowe wagony pasażerskie produkowane w latach 1954–1957 w Fabryce Wagonów w Świdnicy). W skład pociągu wchodziły m.in. wagony o numerach taborowych: 1609, 1666, 1648, 1638, 1671.
Lxd2-342 to jedyna lokomotywa spalinowa zdolna do prowadzenia pociągów pasażerskich na sochaczewskiej wąskotorówce. Z tabliczki znamionowej umieszczonej na lokomotywie można dowiedzieć się, że Lxd2-342 (L45H) została wyprodukowana w 1982 roku przez Zakłady 23 Sierpnia w Bukareszcie. W Sochaczewie lokomotywa znalazła swoją szopę w 2002 roku.
Ponieważ pociąg przystanął na stacji Tułowice Sochaczewskie na zbyt długą chwilę, więc po zrobieniu zdjęć na stacji ... wsiadłem na rower i wróciłem do Sochaczewa.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2019
/ zdjęcia z 1 maja 2017 roku /
0 komentarze