Podczas drogi powrotnej ze stacji Wilcze Tułowskie do Sochaczewa zatrzymałem się kilka razy po drodze. Wracałem tą samą drogą, którą przyjechałem. Prawie cały czas jechałem drogą wojewódzką nr 705. W trakcie jazdy do Sochaczewa, na zdjęcia z pociągiem nie było już szans, bo opuściłem Tułowice Sochaczewskie 1,5 godziny przed odjazdem pociągu.
Fotostopy na trasie Wilcze Tułowskie - Sochaczew:
- Przejazd kolejowy niestrzeżony (kat. D) w drodze wojewódzkiej DW705 na terenie Wilcz Tułowskich. Drogę przecina tor wąskotorówki, którym dawniej można było dojechać nad lewy brzeg Wisły. Znajdowała się tam stacja końcowa Wyszogród, do której prowadziło odgałęzienia wąskotorówki z Tułowic. Ostatni pociąg z Sochaczewa do Wyszogrodu został odprawiony w 1984 roku [1]. Utrzymywanie przejazdu kolejowego w DW705 przez tak długi okres czasu jest co najmniej zagadkowe. Żadne pociągi tam nie jeżdżą i nie ma takich planów, a przejazd ciągle istnieje od blisko 35 lat?
- Most wąskotorówki nad kanałem Łasica, w odległości 150 metrów na północ od stacji Tułowice. Most nad Łasicą został wybudowany w 1923 roku [1]. Nie udało mi się dotrzeć do żadnych źródeł opisujących historię tego mostu, ale wydaje się prawdopodobne, że pierwotnie był to most o konstrukcji drewnianej, a obecny most został wybudowany wiele lat później. Ze strony internetowej sochaczewskiej wąskotorówki można dowiedzieć się, że w 1946 roku przeprowadzono kapitalny remont mostu [1].
- Stacja Brochów - najważniejsza stacja sochaczewskiej wąskotorówki (poza Sochaczewem) dla ... ruchu pasażerskiego.
- Splot torów 750 mm i 1435 mm w Plecewicach - "W 1970 r., w związku z rozwojem Zakładów Ceramicznych w Plecewicach, zdecydowano się na budowę ponad dwukilometrowej bocznicy normalnotorowej od stacji Chodaków. Z uwagi na szczupłość miejsca, zamiast ułożyć tor równoległy do linii wąskotorowej, wykonano splot torów 750 mm i 1435 mm. W związku z tym konieczne było stworzenie specjalnego systemu zabezpieczenia ruchu kolejowego. Dlatego też w Chodakowie znacząco przebudowano układ torowy oraz wzniesiono nowy budynek stacyjny z nastawnią, kasą i poczekalnią dla podróżnych, z którego dyżurny zawiadywał ruchem pociągów na nowym odcinku do Plecewic" [1].
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2019
/ zdjęcia z 1 maja 2017 roku /
Bibliografia, źródło:
[1]. Dzieje Sochaczewskiej Kolei Wąskotorowej
0 komentarze