Kolejnym celem wyprawy były kolejowe mosty nad Pilicą w Warce. Z przejazdu kolejowego w ulicy Leśnej skręciłem w ulicę Łąkową, która na pewnym odcinku biegnie równolegle do jednotoru. Dotarcie do kolejowych mostów, ze względu na fakt, że był to teren budowy, okazało się trochę problematyczne ... ale wykorzystując właściwości sprzętu foto udało mi się "sięgnąć" dalej, niż było to fizycznie możliwe.
Nitowany stalowy most kratownicowy był jeszcze eksploatowany. To po nim przejeżdżały wszystkie pociągi. W trakcie, gdy przebywałem w okolicy kolejowych mostów nad Pilicą, nadjechał od strony Grabowa pociąg KM, składający się z EN71-104 i EN71KM-101. Była więc niepowtarzalna okazja, aby sfotografować pociąg na starym moście. Obecnie nitowany most to już historia. Most został rozebrany we wrześniu 2019 roku.
Nieistniejący już most, na którym położony był tor 1 linii kolejowej nr 8, znajdował się na 58+305 km linii 8. Długość mostu wynosiła 199,93 metra, światło pionowe 6,16 metra, światło poziome pomiędzy podporami: 63,01 m + 63,18 m + 62,92 m, rozpiętość teoretyczna przęseł: 3 x 65,40 metra [1].
Obok nitowanego mostu, trwała budowa drugiego mostu, po którym przebiegać będzie tor 2 linii 8. Roboty montażowe były już zakończone. Trwało malowanie konstrukcji stalowej mostu. Nowy most podobnie, jak stary most to konstrukcja 3-przęsłowa, ale spawana. Pomalowana w kolorze białym stalowa konstrukcja kratownicowa nowego mostu wyraźnie odróżniała się, na tle starej, skorodowanej powierzchniowo przeprawy mostowej.
Po rozebraniu nitowanego mostu, przystąpiono do montażu bliźniaczego, 3-przęsłowego, kratownicowego mostu stalowego o konstrukcji spawanej. W pierwszej kolejności zamontowano w nurcie Pilicy podpory tymczasowe mostu, które zostały wykorzystane do podparcia konstrukcji stalowej mostu w trakcie jej scalania.
Nowe mosty zostały wzniesione na starych filarach i przyczółkach, które wzmocniono w trakcie prowadzonych robót.
Budowa kolejowych mostów nad Pilicą to najbardziej skomplikowane zadanie inwestycyjne na modernizowanym odcinku linii 8, pomiędzy Warką, a Radomiem. Trudności nie tyle związane były z aspektem technicznym budowy, ale z ograniczeniami środowiskowymi, wynikającymi z budowy nad Pilicą, która jest miejscem występowania chronionych gatunków roślin i zwierząt. Nowe 3-przęsłowe mosty umożliwią przejazdu pociągów z prędkością 160 kilometrów na godzinę, bez konieczności zwalniania na moście.
Ponieważ dalsza jazda w kierunku Warki nie była możliwa przez most, więc wróciłem ulicą Łąkową w kierunku przejazdu kolejowego w ulicy Leśnej. Następnie ulicą Leśna dojechałem do DW730 i mostem drogowym przejechałem na drugi brzeg Pilicy. Ulicami Warki ponownie dojechałem do mostów kolejowych. Tym razem od strony ich północnego przyczółka, gdzie wykonałem kilka kolejnych zdjęć.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2020
/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /
Przypisy:
[1]. Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie WOOŚ-II.4210.12.2015
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu