Infrastruktura stacji kolejowej w Pruszkowie przeszła w ostatnich latach proces modernizacji. Jednak budynek dworca i wielka wiata peronowa w dalszym ciągu przypominają nam o ich minionej przeszłości. Przy peronie stacji w Pruszkowie przystawały wszystkie elektryczne pociągi aglomeracyjne Warszawy. To właśnie na linii od Pruszkowa do Otwocka rozpoczęła się era pociągów elektrycznych na sieci PKP w Polsce.
15 grudnia 1936 roku oddano do użytku pierwszy zelektryfikowany odcinek linii kolejowej w Warszawie: Warszawa Wschodnia – Otwock, Warszawa Zachodnia – Pruszków wraz z linią średnicową (przez stację Warszawa Główna). W tym czasie na terenie Pruszkowa była już czynna od kilku lat linia kolejowa EKD. Była to pierwsza elektryczna linia kolejowa, którą wybudowano w Polsce. Pierwszy pociąg EKD wyjechał na tory 11 grudnia 1927, jadąc między innymi przez Pruszków.
Kolejowy Pruszków można niewątpliwie zaliczyć do ikon kolei elektrycznych w Polsce. Gdy spojrzymy dzisiaj na kolejowy Pruszków, to tak naprawdę niewiele się zmieniło. Dalej królują tutaj pociągi elektryczny. Bardziej nowoczesne i wygodne, ale tak samo kolorowe i szybkie, jak te, które przystawały przy pruszkowskim peronie prawie 80 lat temu.
Za niecały miesiąc minie okrągła, 80. rocznica uruchomienia pierwszej elektrycznej linii kolejowej na sieci PKP. Czy pamięta o tym PKP? Chyba nie za bardzo. Dzisiaj na tej linii jeżdżą w zdecydowanej większości pociągi KMKOL i SKMWA.
/ zdjęcia z 2 września 2016 roku /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2021
0 komentarze