Wagon, przynajmniej z zewnątrz, wydawał się kompletny, ale jak się potem dowiedziałem, pozbawiony jest silnika. W 1997 roku nastąpiła poważna awaria silnika, co skutkowało wyłączeniem motorówki z eksploatacji. Wtedy upadająca już wąskotorowa PKP nie miała ochoty, ani zapewne pieniędzy na kosztowny remont lub wymianę silnika. Tym bardziej trudno oczekiwać, że w obecnych czasach znajdą się środki finansowe na zakup nowego silnika, bo ćwierć wieku po awarii, ze starego silnika, o ile nadal istnieje, nie ma zapewne co zbierać? Ciekawe jest usytuowanie silnika w tym pojeździe. Silnik nie był montowany z przodu pojazdu, a w specjalnym przedziale silnikowym, który został zaprojektowany w środku wagonu motorowego. Przyglądając się, załączonym do artykułu zdjęciom, wprawne oko miłośnika kolei zapewne zauważy, że oba środkowe okna wagonu są inne, niż pozostałe okna, które są oszklone. Pomijając fakt, że jedno środkowe okno w Mx203 było zabezpieczone płytą wiórową, to w drugim oknie można zauważyć żaluzję. Przedział silnikowy dzieli część pojazdu przeznaczoną dla pasażerów na dwie części. W przedziałach pasażerskich zaprojektowano 32 stałe miejsca siedzące oraz 4 rozkładane1. Na krańcach wagonu znajdują się dwie kabiny maszynisty. Kabiny nie były zbyt wygodne dla maszynisty ze względu na szczupłość ich powierzchni. Za kabinami znajdują się jeszcze przedsionki do których prowadzą zewnętrzne drzwi oraz drzwi do przejścia między-wagonowego. Wagon jest wyposażony w dwie pary drzwi zewnętrznych. Są to drzwi ręcznie rozsuwane, które w trakcie otwierania wchodzą w specjalne luki w bokach wagonu.
Wagon motorowy Mx203 został wyprodukowany w 1965 roku przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Konstal. Jest to dwukierunkowy, czteroosiowy wagon silnikowy, przystosowany do kursowania na torze o rozstawie szyn 750 mm. W trakcie produkcji wagon pomalowano w kremowo-niebieskie barwy, podobne, a może nawet na takie same, na jakie jest obecnie pomalowany. Był to jeden z czterech wagonów motorowych typu 1Mw, serii Mx z przekładnią mechaniczną, które na zamówienie PKP wyprodukował Konstal Chorzów. Prosto z fabryki wagon Mx203 został przekazany na stan Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. Miejscem stałego stacjonowania wagonu Mx203 była parowozownia Pleszew Wąskotorowy.1
________________________________________________________________
... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY,
____________________
_________
1. Konstal 1Mw. Dostępny w_Internecie
w_https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_1Mw. Dostęp: 20.02.2023.
| zdjęcia: 22.06.2019 |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu