Parowozy na stacji Rogów Towarowy Wąsk. pełnią rolę eksponatów. Tak
przynajmniej było w czerwcu 2019 roku, gdy wykonałem na rogowskiej stacji
kilkanaście zdjęć stojących tam parowozów. Mimo, że parowozom daleko było do
stanu technicznego, który umożliwiłby im wyruszenie na szlak, to wszystkie
były pomalowane, a rdza na nich pod kontrolą. Niestety, ale likwidacja kolei
wąskotorowej w Polsce na początku XXI wieku odbyła się według zasady "po nas
choćby potop". Tabor wąskotorowy został z dnia na dzień pozbawiony należytej
konserwacji, bo instytucje, które ten tabor przejmowały nie dysponowały nawet
ułamkiem środków, które posiadało PKP, gdy użytkowało wąskotorowy tabor.
Sytuacja z dostępem do środków finansowych na konserwację i utrzymanie
historycznego już taboru wąskotorowego niewiele zmieniła się od 2001 roku.
Należy jednak docenić, że instytucje, które dysponują obecnie tym taborem,
starają się utrzymać tabor wąskotorowy w jak najlepszym stanie technicznym.
Oczywiście na miarę wolontariackiej pracy i skromnych środków finansowych,
którymi dysponują.
Na torach stacji kolejowej Rogów Towarowy Wąsk. stały trzy parowozy:
- Px48-1783 (D h2) - producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie,
- Px48-1911 (D h2) - producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie,
- 7900 (B n2t) - producent: Orenstein&Koppel AG w Berlinie-Drewitz.
Wśród załączonych do artykułu zdjęć znalazły się dwa zdjęcia parowozu D n2t
Brigadelok HF (Ośrodek Transportu Leśnego Tx 1958), który został wyprodukowany
przez firmę Orenstein&Koppel AG w fabryce zlokalizowanej w
Berlinie-Drewitz. Parowóz znajduje się obecnie na terenie Stacji Muzeum
Sochaczew. Obecność zdjęć tego parowozu nie jest przypadkowa. Takie parowozy
napędzały pociągi pomiędzy Rogowem, a Białą Rawską w czasie, gdy była to
jeszcze niemiecka kolej polowa (Heeresfeldbahn), a prześwit toru na Kolei
Rogowskiej wynosił 600 mm1. W początkowym okresie istnienia Kolei
Rogowskiej można było spotkać na jej torach także parowozy typu: C n2t +
C n2t Zwilling (podwójna lokomotywa parowa) i E n2t Brigadelokomotive HF1.
Lokomotywa, która obecnie jest eksponatem na terenie sochaczewskiej Stacji
Muzeum nigdy nie prowadziła pociągów na Kolei Rogowskiej.
Po zakończeniu I Wojny Światowej tabor niemieckiej kolei polowej pozostał w
Polsce. W okresie międzywojennym 8 parowozów 4-osiowych Brigadelokomotive2
HF jeździło pomiędzy Rogowem, a Białą Rawską w barwach PKP. Niestety,
ale żaden parowóz, który jeździł na Kolei Rogowskiej na torach o rozstawie
szyn 600 mm nie przetrwał do chwili obecnej.
Przełomowym momentem dla Kolei Rogów - Rawa - Biała było przekucie linii
kolejowej w 1954 roku na rozstaw toru 750 mm1. W dniu 28 sierpnia
1954 roku wyruszył, po torze o rozstawie szyn 750 mm, pierwszy pociąg z Rogowa
do Rawy Mazowieckiej3. W grudniu 1954 przybyły do Rogowa z Fabryki
Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie pierwsze trzy nowe parowozy
serii Px48: Px48-1786, Px48-1787, Px48-17884. Niestety, ale żaden z tych
parowozów nie przetrwał do czasów współczesnych. Wszystkie zostały złomowane
(1980, 1987, 1988).4
Z dwóch parowozów serii Px48, które stały na stacji w Rogowie, tylko Px48-1911 służył w przeszłości na Kolei Rogowskiej. W ciągu kilkudziesięciu lat na Kolei Rogowskiej służyło wiele parowozów serii Px48, z których 10 ocalało.
________________________________________________________________
... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY,
____________________
__________
- Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała. Dostępny w Internecie w https://enkol.pl/Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała. Dostęp: 27.03.2023.
- Powiat Rawski. Kolej wąskotorowa. Dostępny w Internecie w https://www.powiatrawski.pl/3210,kolej-waskotorowa. Dostęp: 27.03.2023.
- Rogowska Kolej Wąskotorowa 06.2021. Dostępny w Internecie w http://podrozestarszegopana.radom.pl/kolej7/index.html. Dostęp: 27.03.2023.
- Tabor Wąskotorowy w Polsce. Dostępny w Internecie w http://www.tabor.wask.pl. Dostęp: 27.03.2023.
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu