Na terenie Rogowa znajdują się dwie, wąskotorowe stacje kolejowe, z których jedna (Rogów Osobowy Wąsk.) to tylko skromny przystanek, zawdzięczający nazwę "stacja" funkcji jaką pełniła i pełni na linii kolejowej Rogów - Rawa - Biała. W przeszłości rozpoczynały i kończyły na niej bieg pociągi osobowe, a obecnie pociągi turystyczne. Druga stacja Rogów Towarowy Wąsk. to stacja pełną gębą. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że jest wszystkim dla tej linii kolejowej. Jest stacją najważniejszą i największą. Tak było w przeszłości i tak jest obecnie.
Stacja kolejowa Rogów Towarowy
Wąsk. i linia kolei wąskotorowej może nigdy by nie powstały na terenie
Rogowa, gdyby nie Wielka Wojna i zdobycie tych terenów przez Armię
Cesarstwa Niemieckiego. Potrzeby zaopatrzeniowe armii niemieckiej i
możliwość budowy stacji wąskotorowej, jako stacji stycznej ze stacją
Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Rogowie stały u podstaw decyzji o budowie
wojskowej kolejki polowej (Rogow Feldbahn) o rozstawie 600 mm. Stacja
wąskotorowa Rogow i linia kolejowa do Białej Rawskiej zostały wybudowane
w okresie od 28 lutego do 22 marca 1915 roku. Na stacji Rogow
wybudowano drewnianą parowozownię z 10 stanowiskami oraz warsztaty
mechaniczne z maszyną parową, która napędzała szereg innych maszyn i
urządzeń. W warsztatach także została uruchomiona elektrownia.1
Kolejka polowa posłużyła Niemcom tylko kilka miesięcy, ponieważ linia frontu przesunęła się na wschód. Linia wąskotorowa straciła wtedy wojskowe znaczenie, którego do końca wojny już nie odzyskała. Już w lecie 1915 roku uruchomiono przewozy cywilne (płody rolne, drewna), a przed zakończeniem wojny na tory wyjechał pierwszy pociąg osobowy z Rogowa do Białej Rawskiej. Przez kilkanaście miesięcy po zakończeniu Wielkiej Wojny kolej wąskotorowa była administrowana przez Kolei Warszawsko-Wiedeńską, aby w 1919 przejść pod zarząd nowo utworzonych wtedy Polskich Kolei Państwowych.1
Po zakończeniu Wielkiej Wojny zastanawiano się przez dłuższą chwilę, czy nie zlikwidować wybudowanej przez żołnierzy niemieckich kolejki polowej. Jednak za utrzymaniem wąskotorówki była ludność zamieszkująca tereny przez które biegła linia kolejowa. Niewątpliwie wpływ na to miały pociągi osobowe oraz towarowe, uruchamiane w okresie wojny, które pozwoliły miejscowej ludności odkryć walory transportu kolejowego.
Kolejka polowa posłużyła Niemcom tylko kilka miesięcy, ponieważ linia frontu przesunęła się na wschód. Linia wąskotorowa straciła wtedy wojskowe znaczenie, którego do końca wojny już nie odzyskała. Już w lecie 1915 roku uruchomiono przewozy cywilne (płody rolne, drewna), a przed zakończeniem wojny na tory wyjechał pierwszy pociąg osobowy z Rogowa do Białej Rawskiej. Przez kilkanaście miesięcy po zakończeniu Wielkiej Wojny kolej wąskotorowa była administrowana przez Kolei Warszawsko-Wiedeńską, aby w 1919 przejść pod zarząd nowo utworzonych wtedy Polskich Kolei Państwowych.1
Po zakończeniu Wielkiej Wojny zastanawiano się przez dłuższą chwilę, czy nie zlikwidować wybudowanej przez żołnierzy niemieckich kolejki polowej. Jednak za utrzymaniem wąskotorówki była ludność zamieszkująca tereny przez które biegła linia kolejowa. Niewątpliwie wpływ na to miały pociągi osobowe oraz towarowe, uruchamiane w okresie wojny, które pozwoliły miejscowej ludności odkryć walory transportu kolejowego.
________________________________________________________________
... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY,
w wydaniu grudniowym 2022 🚄 ...
____________________
____________________
___________
1. Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała. https://enkol.pl/Kolej_Wąskotorowa_Rogów_-_Rawa_-_Biała
| zdjęcia: 22.06.2019 |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu