Jednym z zadań wykonywanych przez spółkę Trakcja PRKiI w trakcie robót związanych z przywróceniem ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna, była budowa nowej sieci trakcyjnej.
Na sieć trakcyjną składa się sieć jezdna i sieć
powrotna. Sieć jezdna służy doprowadzeniu energii elektrycznej do pojazdu
trakcyjnego za pośrednictwem odbieraków prądu. Sieć jezdna składa się z dwóch
przewodów jezdnych zawieszonych na jednej linie nośnej, na osobnych
wieszakach, przesuniętych względem siebie o pół pola oraz osprzętu
sieciowego i konstrukcji wsporczych. Sieć powrotna odpowiada za przewodzenie
prądu powracającego od pojazdu do ujemnej szyny podstacji trakcyjnej. W skład
sieci powrotnej wchodzą szyny jezdne oraz łączniki szynowe i międzytokowe,
dławiki torowe oraz kable powrotne. Formalne wymogi odnoście osprzętu sieci
trakcyjnej są zawarte w normie PN-K-91002:1997.
Na początku lutego na torach budowanej stacji Warszawa Główna pracował pociąg sieciowy nr 1N (stacją macierzysta Wrocław Brochów), należący do firmy Trakcja PRKiI.
W skład pociągu sieciowego wchodziły:
- wagon (warsztat) serii Ua (EVN: 84 51 972 0 010-6, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu P5 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]). Jest to ex wagon pocztowy typu 304C,
- wagon (mieszkalny) serii Ua (EVN: 84 51 972 0 011-4, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu P5 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]). Jest to ex wagon pocztowy typu 304C,
- wagon platforma dwuosiowa typu 2Z, serii Uz (EVN: 44 51 9432 069-0, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu P4 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]),
- wózek motorowy WM-15A nr 161 (EVN: 99 51 9 483 361-2, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia
naprawa rewizyjna została wykonana 30.04.2018 (trafareta czynności
utrzymaniowych: [3|REV|1038|30.04.18]).
Montaż sieci jezdnej
odbywał się z pomost stałego, który zamocowany jest na stałe na dachach
wagonów serii Ua, na wysokości ca. 4 metry nad główką szyny. Pomost był
zabezpieczony po bokach barierkami, które są podnoszone na czas robót. Na
jednym z krańców pomostu zainstalowany był pantograf pomiarowy o konstrukcji
nożycowej, który służy do ustawiania geometrii sieci jezdnej. Na platformie
przewożone były szpule, na których nawinięty był drut jezdny profilowany
(przewody jezdne) i liny nośne. W osiach szpul zainstalowane są hamulce, które
umożliwiają wstępne napinanie przewodów podczas ich rozwijania ze szpuli.
W
konstrukcji sieci trakcyjnej na sieci PKP mają zastosowanie przewody jezdne
profilowane1:
- Djp100, Djp150 z miedzi elektrolitycznej,
- DjpS100, DjpS150 z miedzi w gatunku CuAg 0,1 (srebrowej),
- DjpMg100, DjpMg150 z miedzi w gatunku CuMg 0,2 (magnezowej),
- DjpMg100, DjpMg150 z miedzi w gatunku CuMg 0,5 (magnezowej).
Montaż sieci jezdnej jest wykonywany w oparciu o przepisy zawarte w
normie PN-92/E-05024 i BN-71/9317-92. W szczególności, w trakcie montażu sieci
jezdnej są wykonywane następujące czynności2:
- montaż podwieszeń sieci na poszczególnych słupach,
- wywieszenie liny nośnej,
- wywieszenie przewodów jezdnych na prowizorycznych wieszakach,
- montaż urządzeń naprężających,
- montaż wieszaków,
- montaż uchwytów odległościowych,
- montaż wysięgników pomocniczych, ramion odciągowych i wykonanie odsuwów,
- montaż punktów izolujących,
- montaż połączeń elektrycznych,
- montaż odłączników sekcyjnych i odgromników,
- regulacja pomontażowa odcinków naprężania.
1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. DOKUMENT NORMATYWNY 01-3/ET/2008 Przewody jezdne profilowane Iet-113
2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wytyczne projektowania i warunki odbioru sieci trakcyjnej z uwzględnieniem standardów i wymogów dla linii interoperacyjnych Iet - 107. Załącznik do uchwały Nr 841/2019 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 17 grudnia 2019 r
| zdjęcia: 6.02.2021 |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu