Na czterech torach, ułożonych na moście średnicowym w Warszawie ruch pociągów trwa całą dobę. W ciągu doby przejeżdża tędy olbrzymia liczba, ponad 500 pociągów. Z ich fotografowaniem jest jednak pewien kłopot, ponieważ most po obu stronach Wisły łączy się z estakadami, a na estakady, jak i na most nie można wejść w żaden legalny sposób. Cały kolejowy obszar, pomiędzy przystankiem Warszawa Powiśle, a stacja Warszawa Wschodnia jest ogrodzony.
Pozostaje więc fotografowanie z oddali, z bliższej lub dalszej odległości, co ma swoje zalety, ale i wady. Najczęściej pociągi jadące po na moście średnicowym są fotografowane z mostu Poniatowskiego, albo z mostu Świętokrzyskiego. Dwie kolejne miejscówki znajdują się na bulwarach wiślanych, bo obu stronach mostu średnicowego. Wadą "bulwarowych" miejscówek jest konieczność fotografowania "pod górę". Im bliżej znajdujemy się mostu, tym "góra" coraz bardziej stroma.
Jest jeszcze jedna uniwersalna miejscówka - fotografowanie przez otwarte okno
wagonu, jadącego w składzie pociągu po moście średnicowym. Co prawda "podczas
biegu pociągu zabronione jest wychylanie się z okien ...", ale problem nie w
tym. Praktycznie w każdym pociągu nie ma już otwieranych okien w wagonach.
Wieczne kłopoty z fotografowaniem pociągów na moście średnicowym są pewnym problemem, ale prawdziwy problem dopiero przed nami. Wiele wskazuje na to, że obecny układ kratowy mostu z jazdą górą zostanie zastąpiony przez przez układ kratowy z jazdą dołem. Spowoduje to, że fotografowanie pociągów jadących po moście stanie się niemożliwe, ponieważ układ kratownicowy będzie przesłaniał pociągi. Od lat PKP PLK przygotowuje się do generalnego remontu warszawskiej linii średnicowej, w tym wszystkich kolejowych wiaduktów i mostu średnicowego nad Wisłą. Z informacji, które były do tej pory publikowane wynika, że forsowany jest projekt nowego mostu średnicowego, którego konstrukcja nawiązywałaby do przeprawy zaprojektowanej i zrealizowanej w okresie międzywojennym, według projektu Aleksandra Pstrokońskiego.
Na zdjęciach, wykonanych w okresie od 2013 do 2018 roku można zobaczyć pociągi, jadące po moście średnicowym, które są charakterystyczne dla tego okresu. W tym okresie po moście jeździły pociągi rozkładowe czterech przewoźników: Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, PKP Intercity, Przewozów Regionalnych.
Na zdjęciach pojazdy kolejowe:
- ER75-007, EN57-1924, EN76, 45WE, EN57AKM (KMKOL),
- 27WE, 35WE (SKMWA),
- EP07-537, EP09-001, EP09-011, ED74-010, ED250 (PKPIC),
- 163 026-8 (PREG).
Tematyka kolejowych foto miejscówek jest mało istotna z punktu widzenia miłośników kolejnictwa dla których fotografia kolejowa to wątek poboczny w ich kolejowej pasji. Jednak dla tych, którzy łączą te dwie pasje ze sobą - kolej z fotografią - ma podstawowe znaczenie.
| zdjęcia z 17.07.2013, 07.09.2014, 10.09.2014, 31.12.2018 |
Piękne zdjęcia
OdpowiedzUsuń