Jedną z atrakcji Dnia Transportu 2018 na Olszynce Grochowskiej była ceniona za swoją niezawodność i prostotę lokomotywa ET42. Obok Hali Całopociągowej stała ET42-029, której nijak nie dało się sfotografować w pełnej krasie. Stała wciśnięta pomiędzy wagon towarowy, a lokomotywę EU46-505. Za to można było wejść do środka maszyny i zobaczyć nie tylko kabinę maszynisty ale także przedział maszynowy. Chętnych do zwiedzania było bez liku, a w wąskim korytarzu przedziału maszynowego panował wielki zgiełk.
Lokomotywa ET42-029 została wyprodukowana przez NEWZ Nowoczerkask (НЭВЗ, Новочеркасский электровозостроительный завод - Nowoczerkaski Zakład Budowy Elektrowozów) w 1980 roku. Typ producenta NEWZ 112E. W Polsce lokomotywa otrzymała oznaczenie serii PKP ET42 (ET42-029). Z dniem 6 lutego 1981 lokomotywa ET42-029 została wpisana na stan PKP, z przydziałem do parowozowni MD Karsznice w Zduńskiej Woli1. Z początkiem 2009 roku lokomotywa została przekazana do rezerwy długoterminowej, podobnie, jak wszystkie inne lokomotywy tej serii. Po dwóch latach przymusowego postoju lokomotywy ET42 zostały ponownie dopuszczone do ruchu i przydzielone do Zakładu Taboru Tarnowskie Góry.
2 października 2017 roku ET42-029 została zaprezentowana na terenie Zakładu Napraw Taboru w Zduńskiej Woli Karsznicach spółki PKP CARGOTABOR, po zakończonej 19 września 2017 naprawie rewizyjnej P4/R8. Lokomotywie przywrócono dawne barwy, w których jeździła w latach 90 ubiegłego wieku. Pudło pomalowano w dwóch odcieniach zieleni (górna część - jasny zielony - RAL 6019, dolna cześć - ciemny zielony - RAL 6016). Czoło lokomotywy pomalowano na kolor żółty (RAL 1021) z pomarańczowym pasem (RAL 2009)2.
Wielu miłośników kolejnictwa niepokoi przyszły los tych lokomotyw. Jak można było przeczytać w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poselską nr 12662 w sprawie niektórych czynników technicznych mających wpływ na bezpieczeństwo usług dotyczących transportu kolejowego (z 7 stycznia 2013): "Ze względu na utrzymujące się duże zapotrzebowanie eksploatacyjne przewiduje się dalszą eksploatację całej serii lokomotyw ET42 (ale tylko do osiągnięcia przebiegów kwalifikujących je do napraw głównych)". Większość lokomotyw ET42 ma przeprowadzone naprawy rewizyjne P4/8 lub P4/9. Jak do tej pory, żadna lokomotywa serii ET42 nie przeszła naprawy głównej (NG/P5). Wszystko wskazuje na to, że lokomotywy, które będą kwalifikowały się do napraw głównych zostaną wycofane z eksploatacji, a następnie ...
| zdjęcia z 29 września 2018 roku |
______________
1. ET42-029. Dostępny w Internecie w ilostan.forumkolejowe.pl. Dostęp: 24.08.2020.
2. ET42-029 w historycznych barwach. Dostępny w Internecie w zwk.org.pl.
Dostęp: 24.08.2020.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu