Jednym z eksponatów udostępnionym szerokiej publiczności, w trakcie Dnia Transportu 2018 na Olszynce Grochowskiej był wagon towarowy serii Hbbins (21 51 2469 234-8), należący do PKP Cargo. Wagon stał na torze, biegnącym obok ulicy Chłopickiego, tuż za lokomotywą ET42-029.
Do wnętrza wagonu można było wejść po specjalnej pochylni. W wagonie panował półmrok, a ponieważ pierwszą napotkaną w wagonie osobą był człowiek w kolejowym uniformie, więc zapytałem o pochodzenie wagonu i typ. Kolejarz spojrzał się na mnie, jak na kosmitę i odparł, że w wagonie jest ekspozycja, a o wagonie nic konkretnego nie może powiedzieć, bo to nie wagon przyjechał na Dzień Transportu, a ekspozycja "muzealna", która się w nim znajduje.
Jako, że nie byłem za bardzo zainteresowany treścią plansz oraz modelami zgromadzonymi w gablotach, tym bardziej, że panujący w wagonie półmrok nie zachęcał do oglądania, a tym bardziej czytania, więc zrobiłem w środku wagonu kilka zdjęć i wyszedłem na zewnątrz. Zapewne należałem w tym dniu do nielicznych, których bardziej interesował wagon, niż ekspozycja w nim umieszczona.
Wagon serii Hbbins to 2-osiowy wagon kryty budowy specjalnej z otwieranymi ścianami bocznymi. Wagon przeznaczony jest do przewozu ładunków wrażliwych na oddziaływanie warunków atmosferycznych oraz towarów na paletach i w małych pojemnikach. Dwuczęściowe boczne ściany przesuwne wagonu wykonane są z blachy ze stopu aluminium. W drewnianej podłodze wagonu zamontowanych jest 12 zagłębionych urządzeń, które służą do mocowania ładunku. Dodatkowe cztery urządzenia do mocowania ładunku znajdują się w ścianach czołowych. Wagon przystosowany jest do kursowania z prędkością 120 km/h.
Wagony PKP Cargo oznaczone są numerami z zakresu od 246 9000 do 246 9449 (typ 222Kb i 222Kc)1. Wg NVR, na stanie PKP Cargo znajduje się 299 wagonów typu 222Kb i 149 wagonów typu 222Kc. Wagony zostały wyprodukowane w latach 1987-20012.
Wagony serii Hbbins występują też pod innymi oznaczeniami typu. W instrukcji obsługi wagonu typu Hbbins (Bombardier Transportation z 7.06.2000) wagon serii Hbbins występuje jako Typ Hbbi(ll)ns Bauart 5.451 (ll - z ruchomymi ścianami działowymi, z możliwością ich ryglowania). W AWT Terczyńskiego wagony serii Hbbins oznaczone są jako typ H/DB (N505K - producent Waggonbau Niesky - lata produkcji: 2000-2001), H/DB (N506K - producent Waggonbau Niesky - lata produkcji 1995-1997), H/DB (S507K - producent AGEVE AB, Gävle - rok produkcji 1989)3.
H/DB to pierwotne oznaczenie typu wagonów serii Hbbins na PKP. Oznaczenia N505K, N506K, S507K zostały utworzone na potrzeby AWT - w celu rozróżnienia wersji tych wagonów. Oznaczenie typu 222K zostało wprowadzone w miejsce H/DB po 2004 roku i prawdopodobnie miało to związek z produkcją wagonów typu 221K (od 2005 roku)3.
Według AWT na stanie PKP Cargo (PKP) znajduje się 450 wagonów serii Hbbins typu H/DB. Różnica dwóch wagonów pomiędzy NVR i AWT wynika prawdopodobnie z wycofania dwóch wagonów z eksploatacji, ale nie można wykluczyć innej opcji. Producentem wagonów, które są na stanie PKP Cargo była Waggonbau Niesky, należąca od 1998 roku do Bombardiera (obecnie: ELH Waggonbau Niesky GmbH) oraz AGEVE AB, Gävle, należąca od 1986 roku do ABB Traction AB. PKP wynajęła, a następnie kupiła wagony serii Hbbins od firmy AAE. Część wagonów serii Hbbins trafiła do Polski poprzez Rail Cargo Austria (53 sztuki S507K z logo ÖBB)3.
Na zdjęciach prezentowany jest wagon serii Hbbins, typu S507K, wyprodukowany przez AGEVE w szwedzkim Gävle (z charakterystycznymi kołami na ścianach czołowych).
Dane techniczne wagonu serii Hbbins typu 222Kb i 222Kc:1
- długość ze zderzakami - 15 500 mm
- rozstaw osi - 9 000 mm
- masa konstrukcyjna - 15 000 kg
- wysokość wagonu od główki szyny - 4 283 mm (222Kb) | 4 295 mm (222Kc)
- wysokość podłogi od główki szyny - 1 205 mm (222Kb) | 1 190 mm (222Kc)
- szerokość wagonu - 3 004 mm
- długość ładunkowa - 14 236 mm
- szerokość ładunkowa - 2 950 mm
- wysokość ładunkowa max - 2 900 mm
- powierzchnia użytkowa - 42 m2
- pojemność użytkowa - 115 m3
- drzwi boczne - 6 933 mm (B) x 2 900 mm (H)
- min. promień łuku toru - 35 m
| zdjęcia z 29 września 2018 roku |
______________________
1. Katalog Wagonów © PKP CARGO S.A., Warszawa 2018. str. 68
2. Wyciąg z Krajowego Rejestru Pojazdów Kolejowych (NVR) [dokument elektroniczny]: https://www.utk.gov.pl/download/1/51595/WyciagzNVRIX2019.xlsx [dostęp: 30.08.2020]
3. Modelarstwo.Info. Dostępny w Internecie w wątku Pytania o wagony? #200 i #201. [dostęp: 30.08.2020]
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2021
Hej, przejrzałem twój tekst i mam kilka uwag, doprecyzowań:
OdpowiedzUsuń-W tabelce dla roku '89 masz 63, a powinno być 53, bo się sumy nie zgadzają.
-H/DB jest pierwotnym oznaczeniem na PKP. N505K, N506K, S507K są sztucznie utworzonymi przez Pana Terczyńskiego nazwami na potrzeby Atlasu, pozwalającymi rozróżnić wersje traktowane zbiorczo przez PKP. Zakładałbym, że nazwę 222K zaczęto stosować w miejsce H/DB po 2004 (Bo w 2005 ruszyła produkcja wagonów 221K, a nadawanie numerów odbywa się kolejno)
-Właściwie nie mamy pewności, że dwa brakujące egzemplarze skasowano. To najprawdopodobniejsza wersja, ale nie da się wykluczyć innych opcji. To mój błąd że napisałem to tak jakbym był tego pewny.
-No i czego mi trochę brakuję w artykule to rozpoznania, że na zdjęciach mamy wagon AGEVE (S507K) z charakterystycznymi kołami na ścianach czołowych. Te trzy podtypy różnią się i da się łatwo rozpoznać jak wie się na co patrzeć. Polecam popatrzeć na podlinkowaną na forum stronę Adamusa tam są wszystkie trzy. Główne różnice to mechanizm na ścianach czołowych i położenie haków do transportu morskiego