Została wybudowana przez Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Terespolskiej wraz z innymi stacjami na szerokotorowej linii kolejowej Warszawa - Terespol. W 1891 roku linia kolejowa, w tym stacja Mrozy, została wykupiona przez rząd carski. W okresie I Wojny Światowej okupujące te tereny Niemcy przekuli linię na normalnotorową. Stacja Mrozy po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, jak wszystkie pozostałe stacje kolejowe w Polsce, przeszła na własność państwa. W 1926 roku stacja została przekazana pod zarząd powołanych wtedy Polskich Kolei Państwowych. W okresie II Wojny Światowej zarząd nad stacją sprawowała Generalna Dyrekcja Kolei Wschodniej (Generaldirektion der Ostbahn). Po zakończeniu wojny cała sieć kolejowa w Polsce wróciła pod zarząd PKP.
Do 1975 roku na stacji Mrozy królowały lokomotywy spalinowe i parowozy. Właśnie w tym roku został zelektryfikowano odcinek torów od stacji Mińsk Mazowiecki do stacji Mrozy. Obecnie prawie cały ruch kolejowy w Mrozach generują elektryczne zespoły trakcyjne oraz pociągi ciągnięte przez elektrowozy.
Znaczenie stacji Mrozy dla przewozów pasażerskich właściwie nie zmieniło się od czasu powstania tej stacji. Obecnie jest więcej pociągów, a w przypadku pociągów pasażerskich mogą przejeżdżać przez stację z prędkością 160 km/godz. Stacja pełni też rolę mijanki dla pociągów pasażerskich (pociągi IC mogą wyprzedzać na tej stacji pociągi KM)
Obecnie stacja nie odgrywa żadnej roli w przewozach towarowych, mimo, że posiada odpowiednią infrastrukturę. Obecność "przewozów towarowych" w Mrozach najlepiej pokazują zamieszczone tutaj zdjęcia ... stoi lokomotywa pod semaforem i czeka, aż zapalą jej zielone światło, aby mogła pojechać dalej ...
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2019
/ zdjęcia z 30 sierpnia 2017 roku /
0 komentarze