W wyniku bombardowania przeprowadzonego przez Luftwaffe we wrześniu 1939 roku budynek dworca uległ uszkodzeniu. Pożar spowodowany bombardowaniem strawił część dworca, w tym poczekalnię dworcową.
W początkowym okresie funkcjonowania Kolei Warszawsko - Terespolskiej podobne dworce istniały w Mińsku, Siedlcach i Łukowie.
Zespół budynków dworca kolejowego Mrozy z 1868 roku jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Budynek przetrwał w niezmienionej formie do chwili obecnej. Kilka lat temu obiekt został wyremontowany.
W XIX wieku wybudowano na stacji Mrozy wieżę ciśnień, która służyła jako rezerwuar wody dla zatrzymujących się i nawadnianych na stacji parowozów. Wymuszony postój parowozów na stacji, w celu ich nawadniania był jednym z powodów wybudowania dużego dworca, w którym pasażerowie oczekujący na dalszą jazdę mogli skorzystać m.in. z usług bufetu. O istnieniu takiego bufetu możemy dowiedzieć się ze starych rozkładów jazdy, w których zamieszczone były reklamy zachęcające podróżnych do skorzystania z usług gastronomicznych na stacji Mrozy.
Stacja kolejowa Mrozy przez prawie cały okres swojego istnienia była ważnym punktem dla ruchu towarowego. Przez dziesiątki lat funkcjonowała tutaj rampa przeładunkowa i bocznica. Kilka lat temu wybudowano na stacji nowy plac ładunkowy. Obecnie przeładunki towarów na stacji Mrozy odbywają się sporadycznie i stacja nie odgrywa w tym zakresie żadnej istotnej roli. Na stacji często zatrzymywane są pociągi towarowe w celu przepuszczenia pociągów pasażerskich. Na zdjęciach można zobaczyć jeden z takich pociągów, który czeka na znak wolnej drogi w kierunku stacji Siedlce. cdn...
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2019
/ zdjęcia z 30 sierpnia 2017 roku /
Bibliografia:
[1] Zabytki Mazowsza. Mrozy
[2] Mrozy Wieś – Miasto – Gmina Praca zbiorowa pod redakcją Kamili Juśkiewicz
0 komentarze