Odsłonięcie pomnika ciuchci miało miejsce 13 czerwca 1998 roku. W uroczystości wziął między innymi udział Franciszek Olszewski, który jako maszynista prowadził ostatni rozkładowy pociąg na trasie Otwock - Karczew w dniu 1 kwietnia 1963 roku.
Na postumencie pomnika umieszczona jest tabliczka z napisem:
„KOLEJKA JABŁONOWSKO – KARCZEWSKA /URUCHOMIONA W LATACH 1901 – 1914/ W LATACH II WOJNY / BYŁA „DROGĄ ŻYCIA” DLA WARSZAWY/ ZLIKWIDOWANA W ROKU 1963/ RADA MIEJSKA W KARCZEWIE/ KOMITET OBCHODÓW 450 – LECIA KARCZEWA”.
Co ciekawe lokomotywa Cukrownia Tuczno 3 nigdy nie pracowała na Kolei Jabłonowskiej. Ryś stojący w Karczewie został wyprodukowany w 1947 roku przez Fablok (numer fabryczny 1686).
To już drugi Ryś o którym napisałem na blogu. Pierwszym był Ryś stojący obok dworca kolejowego Sochaczew. Z tym, że Ryś z Sochaczewa posiada tender. Ciekawe kto i gdzie odczepił tender Rysiowi z Karczewa? Zapewne nikt, bo Ryś to tendrzak (0,5 t węgla i 0,8 m3 wody), ale niektóre Rysie były użytkowane z doczepnym dwuosiowym tendrem (1,5 t węgla i 2,5 m3 wody). Ryś z Karczewa pracował w fabryce, więc tendra doczepnego nigdy nie targał.
Przeszukując Internet (mniejsza o źródło) można dowiedzieć się, że w Karczewie stoi parowóz Ty3-1162...
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2019
/ zdjęcia z 5 kwietnia 2017 roku /
0 komentarze