Ta, kilkumetrowej długości szyna to jedyna materialna pozostałość po łącznicy, która umożliwiała zjazd pociągów z linii kolejowej nr 2 na linię kolejową nr 9, z wykorzystaniem kilku innych łącznic i linii kolejowych, z których większość w dalszym ciągu funkcjonuje na terenie Warszawy. Łącznica umożliwiała również wjazd pociągów na tzw. poligon w Wesołej (była połączona z istniejącą i użytkowaną do chwili obecnej bocznicą WBK 112).
Przebieg nieistniejącej już łącznicy można odtworzyć przy pomocy programy ISOK, który jest dostępny na polskim Geoportalu. Program wykorzystuje odwzorowanie terenu, które powstało w wyniki lotniczego skanowania laserowego (LiDAR). Z mapy "LiDAR" wynika, że łącznica miała około 700-800 metrów długości.
Łącznica została zbudowana na początku lat 50, a zlikwidowana w latach 80. ubiegłego wieku. Dokumentami, które o tym świadczą są odtajnione wojskowe mapy sztabowe1,2.
Decyzja o budowie łącznicy miała podłoże geopolityczne. Od rozpadu koalicji antyniemieckiej trwała Zimna Wojna (1947). Napięcie między blokiem wschodnim i zachodnim utrzymywało się do 1989 roku, a swoje apogeum osiągnęło na początku lat 50. Ponieważ kolej miała podstawowe znaczenie dla transportu wojsk i zaopatrzenia w przypadku wybuchu konfliktu zbrojnego, więc na rozwój kolejowej sieci transportowej duży wpływ miały plany wojskowe. W przypadku Warszawy transporty z wojskiem i zaopatrzeniem miały przejeżdżać Linią Obwodową. Na wypadek spodziewanych zniszczeń w kolejowej infrastrukturze drogowej wybudowano "objazdy". Jednym z elementów służących do zabezpieczenia alternatywnej drogi na wypadek zniszczenia stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Wschodnia Rozrządowa była łącznica kolejowa umożliwiająca zjazd z linii kolejowej nr 2, obok poligonu w Wesołej na linię kolejową nr 4493.
W okresie Zimnej Wojny linie kolejowe były utrzymywane w stałej gotowości na wypadek wybuchu konfliktu zbrojnego. Cała polska sieć kolejowa została tylko raz zaangażowana do transportu wojsk w okresie Zimnej Wojny - w 1968 roku, podczas przerzutu wojsk radzieckich do CSRS w ramach operacji Dunaj. Czy łącznica w Wesołej była wykorzystana w trakcie interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji? Czy przydała się także do innych celów? Czy była wykorzystywana przez pociągi pasażerskie, towarowe lub incydentalnie? Pytania dotyczące tej łącznicy można mnożyć. Niestety, ale z odpowiedziami jest już duży problem.
Zdjęcia prezentują fragment terenu na którym ułożona była łącznica LK2 - LK449 (pomiędzy torami linii kolejowej nr 2, a ulicą Cyrulików). Na jednym zdjęciu widać fragment toru łącznicy WBK 112 na tle torów linii kolejowej nr 2 (zdjęcie wykonane w okolicy wiaduktu kolejowego na linii kolejowej nr 449).
_________________________________
1. Biblioteka Narodowa (polona.pl). Sztab Generalny W.P., druk 1958 (zdjęcie
fototopograficzne 1:20 000 wykonane metodą kombinowaną w 1954 r.). Dostęp:
20.12.2020.
2. Archiwum Map WIG. VARSHAVA. Sztab Generalny 1980 N-34-126,127,138,139.
http://maps.mapywig.org/m/City_plans/Central_Europe/ (ВАРШАВА ЛИСТ 2). Dostęp:
20.12.2020.
3. Zimnowojenne tory w Zielonce. Dostępny w Interecie w
http://oelka.bikestats.pl/563933,Zimnowojenne-tory-w-Zielonce.html. Dostęp:
20.12.2020.
| zdjęcia z 24 lutego 2019 roku |
Ten artykułu spadł mi dosłownie z nieba! Od pewnego czasu szukałem informacji na temat tego łącznika, ogromne dzięki za wstawkę, źródła i wyjaśnienia!
OdpowiedzUsuń