Do Grabowa nad Pilicą przyjechałem zgodnie z rozkładem jazdy - kilkanaście minut po godzinie 11. Ten cudownie położony przystanek, na terenie dużego kompleksu leśnego, przywitał mnie piękną słoneczną pogodą. Było ciepło, ale nie upalnie. Słońce coraz wychodziło zza chmur, aby po chwili schować się za nimi.
Jako, że plan wyprawy był bardzo napięty, zabrałem się od razu do robienia zdjęć. Przyjechałem niemal w ostatniej chwili, w której można jeszcze było uwiecznić stary przystanek na fotografiach. Dzięki temu, że nie rozpoczęto robót modernizacyjnych, w Grabowie nad Pilicą prawie wszystko wyglądało tak, jak 30 ... a może 50 lat temu.
Przystanek kolejowy Grabów nad Pilicą położony jest na 62,347 km linii 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny, pomiędzy stacją Warka (w odległości 5,903 km), a przystankiem Strzyżyna (w odległości 5,431 km). Przystanek wyposażony jest w dwa perony jedno-krawędziowe naprzeciwległe (długość: 175 m, wysokość: 300 mm). Na przystanku wybudowany został jednopiętrowy budynek dworcowy, w który przez dziesiątki lat funkcjonowała poczekalnia i kasa biletowa. W ostatnich latach budynek był otwarty dla pasażerów. Obiekt jest w zarządzie PKP S.A. W 2018 roku dworzec funkcjonował wg harmonogramu: PN - PT w godz. 4:25 - 14:40, SO - zamknięty, niedziela i święta w godz. 4:25 - 14:40. Dobowa wymiana pasażerska na przystanku kształtuje się na poziomie: 100-499 osób (stan 2017 źródło: UTK).
Historia przystanku Grabów n. Pilicą związana jest z linią radomską (Warszawa Zaoh. - Piaseczno - Warka - Radom), która obecnie stanowi część linii kolejowej nr 8. Linia radomska, o długości 100 km, został otwarta 25 listopada 1934 roku. Przystanek Grabów, bo taka była pierwsza nazwa przystanku, został otwarty kilka lat, po otwarciu linii radomskiej
Historia nazwy przystanku kolejowego Grabów n. Pilicą, pisana rozkładami jazdy pociągów:
- 1937: Grabów na 62 km dla pociągu Warszawa – Radom – Tunel – Kraków (Tab. 337 RJP: Polska, lato 1937)
- 1938: Grabów n. Pil. na 62 km dla pociągu Warszawa – Radom – Tunel – Kraków (Tab. 337 RJP: Polska, zima 1938/1939)
- 1940: Grabow na 258,2 km dla pociągu Krakau – Tunel – Kielce – Radom – Warschau (Tab. 530d RJP: Generalne Gubernatorstwo, zima 1940/1941)
- 1941: Grabow (Pilica) na 257,2 km dla pociągu Krakau – Tunel – Kielce – Radom – Warschau (Tab. 530d RJP: Generalne Gubernatorstwo, lato 1941)
- 1945: Grabów n. Pilicą na 61 km dla pociągu Warszawa – Radom – Tunel – Kraków (Tab. 23 RJP: Polska, lato 1946)
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2020
/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu