Dla każdego miłośnika fotografii kolejowej ważne jest nie tylko, co fotografuje, ale też gdzie fotografuje. W poszukiwaniu atrakcyjnej miejscówki, niektórzy są w stanie przemierzać Polskę wszerz i wzdłuż. Są takie fotograficzne miejscówki, obok których żaden amator fotografii kolejowej nie przejdzie obojętnie. To kładki, wiadukty i mosty rozpostarte nad torami. W Warszawie jest kilka takich miejsc, ale nie do pobicia jest kładka na torami, w okolicy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska. Popularność tego miejsca jest ponad przeciętna. Prawie codziennie można spotkać kogoś, kto fotografuje pociągi z kładki położonej obok ulicy Chłopickiego.
Ruch pociągów w tym miejscu jest bardzo dużo. Z jednej strony jeżdżą pociągi KMKOL i SKMWA po linii 7, a z drugiej strony trwa praca manewrowa prowadzona przez lokomotywy PKP IC. Poza tym można tutaj spotkać wiele lokomotyw PKP IC, zjeżdżających z Warszawy Wschodniej do swojej szopy na Olszynce Grochowskiej oraz pociągi PKP IC i KMKOL jadące w kierunku Warszawy Wschodniej.
Możliwości, jakie daje fotografowanie z wysokości przekłada się na atrakcyjność fotografii, cokolwiek, by to miało znaczyć. Póki co, kładka dla pieszych z Olszynki Grochowskiej nie została zabudowana siatkami, ograniczającymi fotografowanie. Kładka nie tylko umożliwia wykonanie ciekawych zdjęć pojazdów kolejowych, ale również serii zdjęć, układających się w foto-opowieść, prezentującą przejazd pociągu.
Niewątpliwie, w jednej z głównych ról występują tutaj lokomotywy manewrowe SM42, ciągnące wagony osobowe. Praca lokomotyw manewrowych trwa nieprzerwanie na Olszynce Grochowskiej od lat 30. ubiegłego wieku. Przez dziesiątki lat wykonywały ją parowozy, a obecnie robią to lokomotywy spalinowe.
Jedną z nich jest lokomotywa manewrowa SM42-403 (wyprodukowana w 1971 roku przez Fablok Chrzanów). To jedna z najstarszych lokomotyw manewrowych, która obecnie pracuje na bocznicy w Olszynce Grochowskiej. Poniższe zdjęcia, wykonane z kładki dla pieszych na Olszynce Grochowskiej, pokazują lokomotywę SM42-403 ciągnącą dwa wagony pasażerskie 2 klasy (typ 111A-2 i 112Am) w kierunku stacji Warszawa Wschodnia.
Typ 111A-2 seria B10nouz - zmodernizowany dla PKP Przewozy Regionalne (w ramach dofinansowaniu SPOT - Sektorowego Programu Operacyjnego Transport) wagon 111Aw. W sumie zmodernizowano 50 wagonów do typu 111A-2. W 2008 roku wagony 111A-2 zostały przekazane do PKP IC [1]. Typ 111A-2 należy do rodziny wagonów typ 111A, które są najdłuższą serią wagonów pasażerskich produkowanych w Polsce. Wagony były produkowane przez PaFaWag i HCP.
Typ 112Am - wagon osobowy produkowany w latach 1986-1987 przez HCP, należący do rodziny wagonów 1 klasy 112A. Wagon, który ciągnęła lokomotywa SM42 był jednak oznaczony jako wagon 2 klasy.
Wagony typ 111A-2 i 112Am zostały zaprojektowane w oparciu o standard UIC Y (wagony pasażerskie należące do tego standardu mogą jeździć w ruchu międzynarodowym). Jedną z charakterystycznych cech tych wagonów jest ich długość wynosząca 24,5 metra ze zderzakami.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2019
/ zdjęcia z 10 stycznia 2019 roku /
Bibliografia:
[1]. Wagony 111A-2
Jedno z moich ulubionych miejsc w Warszawie. :)
OdpowiedzUsuń