Niewątpliwie perełką architektoniczną stacji jest modernistyczny dworzec kolejowy oddany do eksploatacji w 1934 roku. Obecnie to już zabytek. Budynek dworca został wyremontowany pod koniec 2015 roku kosztem 4 mln złotych. Remont dworca został wykonany ze środków finansowych wyłożonych przez samorząd Piaseczna. To właśnie samorząd, jako właściciel kompleksu dworcowego w Piasecznie zdecyduje o jego przyszłych funkcjach. Znalazło się w nim miejsce na kasę biletową. Pozostałe pomieszczenia będą w znacznej części wykorzystywana komercyjnie. Ciekawe kto "zasiądzie" w byłej nastawni, najbardziej charakterystycznym miejscu piaseczyńskiego dworca. Czy zaokrąglona część budynku dworca zawsze będzie kojarzona z pracą nastawni, czy też nowa funkcja tego miejsca zmieni jego postrzeganie?
Największa zmiana zaszła na peronach. Pod tym względem to już inna stacja. Modernizację stacji rozpoczęto w marcu 2016 roku. Wyburzony został peron wyspowy, a przy okazji znikły mokradła po zewnętrznych częściach torów. W miejscu mokradeł wybudowano typowe perony jedno-krawędziowe naprzeciwległe o wysokości 960 mm i długości 200 metrów (poprzedni peron wyspowy miał parametry: 860 mm / 300 m).
Na peronach stoją skrzydlate wiaty peronowe. Również kładka nad torami została zdemontowana, a na jej miejscu wybudowano nową kładkę wraz z windami. W lipcu 2017 roku, gdy robiłem te zdjęcia, prawie wszystko było już oddane do użytku na stacji Piaseczno. PLK planowało wydać na modernizacje stacji 55 mln zł (z ogólnej puli 460 mln zł związanej z modernizacją odcinak Warszawa Okęcie - Czachówek Południowy).
Z obu peronów można teraz dojść do przystanku wąskotorówki Piaseczno Wiadukt. Problem jednak w tym, że wąskotorówka ostatnio nie zatrzymuje się na tym przystanku. Wszelkie wnioski w tej sprawie najlepiej składać do Burmistrza Piaseczna. Coś niedawno obiecał, a wybory coraz bliżej ... to tak mówiąc pół żartem, pół serio.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2019
/ zdjęcia z 17 lipca 2017 roku /
0 komentarze