Spotkanie z lokomotywą spalinową, ciągnąca pociąg towarowy w okolicy Warszawy nie jest czymś nadzwyczajnym, chociaż nie są to zbyt częste widoki. Jednak spotkanie Ludmiły na warszawskich torach to zdarzenie z tych raczej wyjątkowych. Do takich przejazdów pociągów z lokomotywami BR232 dochodziło w miesiącach letnich tego roku. Jeden z nich można zobaczyć na poniższych zdjęciach. Zdjęcia zostały wykonane na 14 kilometrze linii kolejowej nr 2, na granicy Rembertowa i Wesołej. Pociąg z węglarkami ciągnęła lokomotywa BR232-534, należąca do CTL Logistics.
Lokomotywa BR232-534 (EVN: 92 80 1 232 534-8 D-CTLL) ma rodowód radziecki. Została wyprodukowana dla wschodnioniemieckich kolei Deutsche Reichsbahn w 1977 roku przez Тепловозостроительный завод имени Октябрьской революции Ворошиловград (Fabryka Lokomotyw im. Rewolucji Październikowej w Woroszyłowgradzie). Producent nadał tym lokomotywom oznaczenie typu ТЭ109 (TE109). Lokomotywa została sprzedana Deutsche Reichsbahn, które nadawały lokomotywom ТЭ109 własne oznaczenie DR Baureihe 132. Po zjednoczeniu Niemiec lokomotywy były użytkowane przez Deutsche Bahn AG i spółki od nich zależne. DB zmieniły im oznaczenie na DB Baureihe 232.1,2
Lokomotywy serii BR232 to sześcioosiowe ciężkie lokomotywy spalinowe z układem
osi Co'Co', wyposażone w 16-cylindrowy silnik (4 zawory na cylinder) typu 5D49
(moc 2190 kW) oraz silniki trakcyjne typu ED-118A (moc 305 kW).3
Produkcję lokomotyw DR Baureihe 132 rozpoczęto w 1972 roku. Lokomotywę
zaprojektowano do prowadzenia pociągów z maksymalną prędkością 140 km/h, ale
ich prędkość eksploatacyjna została ograniczona do 120 km/h. Do 1982 roku
wyprodukowano 709 lokomotyw DR Baureihe 132. Część z tych lokomotyw prowadziła
pociągi ekspresowe DR Städteexpress oraz ciężkie pociągi towarowe na
górzystych liniach kolejowych.1
Lokomotywa nosząca obecnie oznaczenie BR232-534 weszła na stan DR w październiku 1977 roku. Po 38 latach pracy w barwach DR i DB została 30 maja 2015 roku skreślona ze stanu i przeznaczona do złomowania. Ponieważ w tym czasie chęć użytkowania tego typu lokomotyw spalinowych zgłaszali przewoźnicy z Europy Wschodniej, więc 30 sierpnia 2018 roku lokomotywa ponownie została wpisana na stan DB, a następnie sprzedana estońskiej firmie Skinest Rail AS, Tallin. Po kilku następnych miesiącach lokomotywa została sprzedana firmie CTL Logistics Sp. z o.o., na której stanie znajduje się do chwili obecnej.2
Lokomotywa BR232-534 była jedną z sześciu lokomotyw tego typu, które zakupiła firma CTL Logistics. Głównym powodem zakupu była konieczność zastąpienia wycofywanych z eksploatacji lokomotyw ST43 oraz braki w taborze przewoźnika w zakresie ciężkich lokomotyw spalinowych, niezbędnych do realizacji zleceń przewozowych. Przed włączeniem lokomotyw do służby przeprowadzono ich naprawy (poziom 5) oraz modernizację (w tym polonizację). W ramach modernizacji, lokomotywy zostały wyposażone w klimatyzację, zamontowano nowe sprężarki powietrza oraz systemy monitorowania: lokalizacji GPS, parametrów pracy silnika spalinowego, szlaku. Przewoźnik przeznaczył lokomotywy BR232 do prowadzenie pociągów towarowych o masie do 2800 ton (na wybranych trasach), a w przypadku odpowiedniej niwelety trasy do prowadzenie pociągów towarowych o masie do 3000 ton.4
Naprawę i modernizację lokomotywy BR232-534 przeprowadziła firma Protor S.A. z
Pyskowic. Naprawa poziomu P5/1, połączoną z modernizacją została zakończona 2
kwietnia 2019 roku.2
_________________
1. ŁTZ TE109. Dostępny w Internecie w
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81TZ_TE109. Dostęp: 29.11.2021
2. BR232-534. Dostępny w Internecie w https://ilostan.forumkolejowe.pl/ >
BR232-534. Dostęp: 29.11.2021
3. BR 232. Dostępny w Internecie w
http://www.cargo-ludmilla.de/html/daten_br_232.html. Dostęp: 29.11.2021
4. Inf. prasowa CTL Logistics Sp. z o.o. z kwietnia 2019
| zdjęcia z 19 lipca 2021 roku |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu