Na terenie kolejowego Nasielska przebywałem prawie dwie godziny, w czasie których udało się zrobić wiele zdjęć. Następnym etapem, według wcześniej założonego planu, miały być przystanki kolejowe: Studzianki Nowe i Brody Warszawskie. Mogowo (stacja Nasielsk) opuściłem, jadąc ulicą Przytorową. W okolicy rogatki kolejowej skręciłem w kierunku wsi Budy Siennickie. Pogoda była wspaniała, a droga pusta, więc jechało się całkiem przyjemnie. Niestety, ale tak rozpędziłem się, stale oddalając się od torów linii 9, że dojechałem Cegielni Psuckiej. Potem, jadąc przez Psucin, w kierunku linii kolejowej, dotarłem do ulicy Nasielskiej na terenie gminy ... Pomiechówek. Studzianki Nowe i Brody Warszawskie objechałem bokiem.
Przed rogatką w ulicy Nasielskiej skręciłem w ulicę, biegnącą po wschodniej stronie torów, którą dotarłem do przystanku kolejowego Pomiechówek. Przystanek położony jest na łukach drogi żelaznej, co nie należy do zbyt częstych rozwiązań w Polsce. Prosty odcinek torów, biegnących wzdłuż peronów, stanowi około połowy ich długości. Co ciekawe, oba wjazdy na przystanek Pomiechówek rozpoczynają się łukami. Przystanek położony jest tuż przy moście kolejowym, rozpostartym nad Wkrą, która uchodzi do Wisły, w odległości około 3 km od przystanku.
Przystanek kolejowy Pomiechówek położony jest na 48,553 km linii 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny, pomiędzy stacją Modlin (w odległości 4,447 km) i przystankiem kolejowym Brody Warszawskie (w odległości 4,64 km). Pasażerowie korzystający z przestanku Pomiechówek mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno-krawędziowe, naprzeciwległe: peron nr 1 o wysokości 760 mm i długości 204 metry i peron nr 2 o wysokości 760 mm i długości 197 metry. Perony wyposażone są w wiaty i ławki. Komunikacja pomiędzy peronami zapewniona jest przez przejście podziemne pod torami.
Na przystanku zatrzymują się tylko pociągi Kolei Mazowieckich. Z przystanku Pomiechówek można dojechać bezpośrednio do wszystkich stacji i przystanków zlokalizowanych pomiędzy Warszawą Zachodnią, a Działdowem oraz Nasielskiem, a Sierpcem. Dobowa wymiana pasażerska na przystanku Pomiechówek wynosiła od 1500 do 2000 osób w 2017 roku [1].
Droga Żelazna Nadwiślańska, której śladem biegnie obecna linia nr 9, została oddana do użytku dnia 17 (29) sierpnia 1877. Teren obecnego Pomiechówka miał w tamtych czasach duże znaczenie militarne, ze względu na znajdującą się w pobliżu twierdzę Nowogieorgijewską. W latach osiemdziesiątych XIX wieku wybudowano na tym terenie pierścień fortów. Do najważniejszych z nich należał Fort III Pomiechówek, wzniesiony na wzgórzu, na prawym brzegu Wkry. Fort znajdował się w pobliży DŻW, w odległości około 1 km, od obecnej lokalizacji przystanku kolejowego Pomiechówek. Nic więc dziwnego, że na przełomie lat 80/90 wybudowano w tym miejscu stację kolejową, którą nazwano Pomiechówek.
/ zdjęcia z 10 lipca 2018 roku /
Bibliografia:
[1]. UTK. Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2017 r. Dostęp: 11.01.2020, ze strony https://www.utk.gov.pl/download/1/48440/KorektaDobowawymiananastacjachwPolscew2017r01042019.xlsx
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu