Stacja kolejowa w Mszczonowie powstała w trakcie budowy linii kolejowej nr 12 w latach 1949-1954. Pierwszy raz w rozkładzie jazdy pociągów PKP, Mszczonów pojawia się w 1954 roku (pociąg relacji Skierniewice - Pilawa - Łuków: rozkład jazdy lato 1954, str. 551, tab. 604). Na linii nr 12 przez kilkadziesiąt lat kursowały pociągi regionalne. Ruch pociągów osobowych na stacji Mszczonów został zlikwidowany w 2001 roku. Potem pociągi pasażerskie wróciły do Mszczonowa na krótką chwilę, ale w 2008 roku ponownie wycofano się z przewozów pasażerskich.
Od tamtej pory widuje się przejeżdżające, bez zatrzymywania się na stacji, pociągi pasażerskie, ale ma to zawsze związek z modernizacją innych szlaków kolejowych lub sytuacjami nadzwyczajnymi. Przez pewien okres przejeżdżały przez Mszczonów dalekobieżne pociągi rozkładowe. Obecnie stacja, jak i cała linia nr 12 służy wyłącznie pociągom towarowym.
Od tamtej pory widuje się przejeżdżające, bez zatrzymywania się na stacji, pociągi pasażerskie, ale ma to zawsze związek z modernizacją innych szlaków kolejowych lub sytuacjami nadzwyczajnymi. Przez pewien okres przejeżdżały przez Mszczonów dalekobieżne pociągi rozkładowe. Obecnie stacja, jak i cała linia nr 12 służy wyłącznie pociągom towarowym.
Ponad 10 letnia przerwa w kursowaniu pociągów osobowych do Mszczonowa może zostać przerwana w najbliższych latach. Z informacji, które przekazało w lutym tego roku PKP PLK wynika, że istnieje realna możliwość powrotu pociągów pasażerskich na odcinku Skierniewice – Pilawa. Przygotowanie 13 stacji i przystanków dla pasażerów uwzględnia umowa podpisana przez PKP PLK z konsorcjum kilku firm (o wartości 32 mln zł na opracowanie projektu przebudowy linii nr 12).
PLK planuje przebudowę peronów na stacjach i przystankach: Długokąty, Puszcza Mariańska, Grabce, Mszczonów, Grzegorzewice, Jeżewice, Tarczyn, Gąski, Prażmów, Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Warszówka i Osieck. Wszystkie te stacje i przystanki leżą na terenie województwa mazowieckiego. Wstępne zainteresowanie uruchomieniem pociągów regionalnych na trasach: Warszawa - Czachówek - Skierniewice oraz Warszawa - Czachówek - Pilawa wyraziły Koleje Mazowieckie. Jednak na obecnym etapie planowania, żadne wiążące decyzje nie zostały podjęte.
Na przebudowanych stacjach i przystankach perony będę wyższe, wyposażone w ławki, wiaty i informację pasażerską. Na stacjach Puszcza Mariańska, Mszczonów, Tarczyn i Góra Kalwaria maja być wybudowane przejścia podziemne. Cała trasa zostanie dostosowana do prędkości 120 km/godz dla wszystkich pociągów. Obecnie pociągi towarowe jeżdżą na niektórych odcinkach z prędkością 50-60 km/godz.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w 2022 roku. Początek prac modernizacyjnych zaplanowano wstępnie na 2022 r. a ich zakończenie w 2025 r. Całkowite nakłady inwestycyjne szacuje się na 2 miliardy złotych.
Na stacji Mszczonów zachowały się dwa wąskie perony wyspowe. Pomiędzy torami 1 i 2 zlokalizowany jest peron 1 o długości 128 metrów i wysokości 30 cm, a pomiędzy torami 2 i 4 znajduje się peron 2 o długości 120 metrów i wysokości 30 cm. Nawierzchnia peronów jest asfaltowa. Wejście na perony jest możliwe z poziomu niestrzeżonego przejścia przez tory, które zlokalizowane jest na wysokości budynku dworca.
Na środku torowiska, w okolicy peronów, zachowały się dwa kompletne żurawie wodne wraz z zaworami. Żurawie, mimo braku konserwacji, wydają się być w bardzo dobrym stanie technicznym. Kiedyś służyły do nawadniania parowozów. Dzisiaj mogą służyć ... za turystyczną atrakcję.
Stacja Mszczonów od czasów jej powstania w latach 50. niewiele się zmieniła. Mimo upływu dziesiątek lat, niemal wszystko przypomina tutaj minione czasy. Zapewne tak jeszcze pozostanie przez kilka kolejnych lat.
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
/ zdjęcia z 20 maja 2018 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu