Bocznica kolejowa Warszawa Grochów na Olszynce Grochowskiej to miejsce, gdzie można zobaczyć praktycznie każdy typ wagonu pasażerskiego, który eksploatowany jest przez PKP Intercity. Dla znacznej części ze stojących tam wagonów stacją macierzystą jest Warszawa Grochów.
Na torach odstawczych Olszynki Grochowskiej można zobaczyć wiele wagonów, które zostały wyłączone z eksploatacji. Najlepszym miejscem obserwacyjnym dla osób, które nie mogą swobodnie poruszać się po terenie kolejowym jest kładka nad torami, przy ulicy Chłopickiego.
Poniżej zdjęcia dwóch wagonów pasażerskich: typ Görlitz 81 PL PKPIC 52 51 70-80 280-1 serii WLAB10o 1251 oraz typ 112ALux PL PKPIC 51 51 19-70 419-2 serii A9nouz.
typ Görlitz 81
Wagony typ Görlitz 81, w ilości 100 sztuk zostały zakupione w NRD (producent: Waggonbau Görlitz) w 1981 roku i przekazane na stan PKP. Wagon typ Görlitz 81 to wagon sypialny standardu Y, z możliwością przewozu w komunikacji przestawczej (tzn. przy zmianie szerokości toru). Znaczna część tych wagonów została przydzielona do wagonowni w Olszynce Grochowskiej. Mimo upływu lat większość tych wagonów jest nadal eksploatowana, a kilkanaście zostało zmodernizowanych (m.in. do typu 308A) . Malatura wagonu prezentowanego na zdjęciach jest charakterystyczna dla wagonów sypialnych PKP IC - wzór wprowadzony w 2004 roku.
typ 112ALux
Wagony typ 112ALux standardu Y należą do jednych z najstarszych, ale jednocześnie najbardziej udanych modernizacji wagonów pasażerskich w Polsce. Modernizacji do typu 112ALux poddano 12 wagonów typu 112A (w tym odmiany 112Ag wyposażonej w 2 stopnie wejściowe w drzwiach). Modernizację przeprowadzono w ZNTK Nowy Sącz i ZNTK Ostrów Wlkp. w latach 1996-1997.
W trakcie przebudowy wagonów wymieniono m.in. fotele, okna (na bardziej szczelne), zamontowano ogrzewanie nawiewne (było konwekcyjne) oraz wymieniono wózki na 25An oraz poprawiono estetykę wnętrza. Najbardziej odczuwalną dla komfortu podróżowania okazała się wymiana wózków.
Na Olszynce Grochowskiej od dłuższego czasu stoi kilka wagonów 112ALux. Ich los wydaje się przesądzony ... świadectwa dopuszczenia do ruchu dawno wygasły.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2019
/ zdjęcia z 10 stycznia i 27 marca 2019 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu