Produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 zakończono w 1993 roku. Projekt pojazd został opracowany pod koniec lat 50, a wdrożony do produkcji w 1961 roku. Przez lata produkcji, EN57 ulegał pewnym modyfikacjom, ale w momencie zaprzestania produkcji był konstrukcją przestarzałą. Nic więc dziwnego, że na początku XXI wieku stał się problemem dla przewoźników. Rozwiązaniem okazały się modernizacje EN57. Jedną z nich, przeprowadzoną na dużą skalę, jest elektryczny zespół trakcyjny EN57AKM.
Najwięcej EN57AKM jeździ obecnie w barwach Kolei Mazowieckich. W sumie są to 72 elektryczne zespoły trakcyjne (1295, 1299, 1486, 1559, 1560, 1561, 1562, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1571, 1572, 1573, 1577, 1578, 1581, 1582, 1584, 1585, 1586, 1587, 1588, 1589, 1590, 1591, 1592, 1593, 1594, 1594, 1596, 1597, 1598, 1599, 1601, 1604, 1605, 1606, 1607, 1609, 1611, 1613, 1614, 1616, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1626, 1627, 1629, 1630, 1631, 1633, 1634, 1636, 1637, 1639, 1640, 1641, 1642, 1643, 1646, 1655, 1660, 1682, 1700, 1713, 1761).
Modernizację EN57 do standardu EN57AKM wykonały zakłady Newag S.A. i ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A. w latach 2009-2010 i 2013-2014. Koleje Mazowieckie dysponują zróżnicowanym taborem, który z roku na rok jest coraz bardziej nowoczesny. Jednak podstawowym elektrycznym zespołem trakcyjnym Kolei Mazowieckich jest nadal EN57, wśród których zmodernizowane do standardu EN57AKM wiodą prym - przynajmniej, jeżeli chodzi o ilość.
Modernizacja EN57 do standardu EN57AKM była pierwszą, w trakcie której "rozprawiono się" z najbardziej przestarzałym elementem tego pojazdu - rozruchem oporowym (niska sprawność oraz duże zużycie energii elektrycznej). Rozruch oporowy zastąpiono rozruchem impulsowym. W miejsce silników trakcyjnych na prąd stały (Lk-450) zostały zamontowane silniki asynchroniczne (bezkomutatorowe) prądu przemiennego (STDa315 X6EN) oraz przekształtniki trakcyjne - falowniki FT-500-3000-UF, wykonane w technologii HV IGBT 6,5 kV.
Mimo zamontowania mocniejszych silników, prędkość maksymalna wzrosła tylko o 10 km/godz (z 110 km/godz do 120 km/godz). Na zwiększenie prędkości nie pozwalają ograniczenia, wynikające z cech konstrukcyjnych wózków EN57. Jednak nowe silniki pozwoliły na znaczny wzrost przyspieszenia, przy jednoczesnym spadku, aż o 40%, zapotrzebowania na energię elektryczną.
Dla pasażerów najważniejsze zmiany to bezprzedziałowe wnętrza, szczelne drzwi odskokowo-przesuwne oraz klimatyzacja. W EN57AKM zamontowano nowe toalety z zamkniętym systemem oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Również kabina maszynisty została całkowicie zmodyfikowana, poprzez zamontowanie ergonomicznego pulpitu maszynisty.
Na zdjęciach, wykonanych na przystanku Olszynka Grochowska, można zobaczyć kilka z EN57AKM, które jeżdżą w barwach Kolei Mazowieckich: pociągi R7 KM, składające się z EN57AKM-1639 + EN57AKM-1611 oraz EN57AKM-1640 + EN57AKM-1641.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2019
Bibliografia:
[1]. Asynchroniczny napęd z hamowaniem odzyskowym do elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i EN71 - Janusz Biliński, Sylwester Buta, Emil Gmurczyk, Jerzy Kaska
[2]. Pafawag 5B/6B
/ zdjęcia z 10 stycznia 2019 roku /
Bardzo fajne ujęcia!
OdpowiedzUsuń