Pasażerowie wsiadający i wysiadający z pociągów, zatrzymujących się na stacji w Modlinie, to przede wszystkim klienci Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Odcinek 4 km, który dzieli stację od lotniska obsługiwany jest przez komunikację samochodową. Autobusy wykonują około 100 kursów w ciągu doby, przewożąc w tym czasie około 5000 pasażerów.
Stacja kolejowa Modlin znajduje się na terenie Modlina Starego, który jest jednym z osiedli Nowego Dworu Mazowieckiego (Osiedlu nr 7). Ciekawe, jaka część pasażerów korzystających ze stacji i lotniska w Modlinie zdaje sobie sprawę, że znajdują się na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego. Co ciekawe, lotnisko ma w swojej nazwie "Warszawa-Modlin", co dodatkowo gmatwa sprawę lokalizacji i nazewnictwa stacji i lotniska.
Do czasu uruchomienia lotniska cywilnego (2012 rok), stacja Modlin była jedną z wielu stacji bez większych perspektyw na rozwój. Po okresie transformacji ustrojowej przyszły ciężkie czasy dla stacji Modlin. Na początku XXI wieku stan techniczny stacji pozostawiał wiele do życzenia. Wyrazem upadku stacji był widok zabytkowego dworca kolejowego zabitego dechami, z odpadającym od ścian tynkiem.
W wyniku modernizacji stacji Modlin, zlikwidowano trzy z czterech torów dodatkowych, a stacja została przesunięta o kilkadziesiąt metrów w kierunku Nasielska. Zburzono stare perony i wybudowano nowe. Obecnie na stacji Modlin funkcjonują dwa perony o długości 200 metrów i wysokości 760 mm każdy. Jedno-krawędziowy peron nr 1 znajduje się przy torze 1, a peron 2 (wyspowy) przy torach 2 i 4. Na peronie 1 zbudowano niewielka wiatę, a na peronie 2 długą wiatę o konstrukcji betonowo-stalowej z zabudowanymi ławkami.
Stacja znajduje się łukach, co ma wpływ na prędkość przejeżdżających przez nią pociągów. Jednak w wyniku wymiany torów, którą dokonano w trakcie modernizacji, podniesiono ograniczenie prędkości dla pociągów z 40 km/godz do 80 km/godz. Tor 4 wykorzystywany jest obecnie przez pociągi "lotniskowe", które kończą i rozpoczynają bieg na torze 4, przy peronie 2.
Najbardziej charakterystycznym obiektem stacji Modlin jest jej dworzec. W czasie modernizacji linii E65, przystąpiono do rewitalizacji historycznego dworca. Roboty trwały w okresie od połowy 2010 roku do końca 2011 roku. Prace budowlane, prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków, przywróciły budynkowi pierwotny wygląd. Obecnie jest to jeden z najładniejszych obiektów dworcowych na linii 9.
Dworzec kolejowy Modlin został zbudowany w 1927(?) roku, według projektu Romualda Millera (?). Obecnie wpisany jest do gminnej ewidencji zabytków (ID: 622055 A-29 z 23.10.2000). Oprócz dworca kolejowego, na stacji Modlin, znajdują się inne zabytki kolejowe:
1. Wieża ciśnień zbudowana w latach 20. XX wieku (ID: 622057 A-29 z 23.10.2000).
2. Budynek pomocniczy (szalet) zbudowany w latach 20. XX wieku (ID: 622058 A-29 z 23.10.2000).
3. Przepompownia zbudowana w latach 20. XX wieku (ID: 622056 A-29 z 23.10.2000).
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2019
/ zdjęcia z 11 czerwca 2017 roku /
Bibliografia:
[1]. W sprawie stanu realizacji inwestycji na linii kolejowej E65
[2]. Gminna ewidencja zabytków. Nowy Dwór Mazowiecki
[3]. Wikipedia. Zabytki Nowy Dwór Mazowiecki
Nie mogę wyjść z podziwu, gdy czytam dokumenty konserwatora zabytków, który nie jest w stanie ustalić daty budowy zabytków z terenu stacji Modlin i jako domysł (bo jak rozumieć pytajnik) podaje nazwisko projektanta dworca w Modlinie cheer
OdpowiedzUsuń