Na teren przystanku kolejowego Augustówka dotarłem z Pilawy. Z Pilawy do Augustówki można dojechać drogami asfaltowymi, ale ponieważ jechałem na rowerze, wybrałem wariant najkrótszej trasy. Z Pilawy wyjechałem ulicą Przemysłową, która biegnie wzdłuż torów stacji. W miejscu, gdzie do stacji dociera tor linii kolejowej nr 13, wjechałem na leśną drogę położoną na terenie lasu Puzneckigo. Po przejechaniu około 1 km dotarłem do leśnego przejazdu kolejowego, położonego tuż przy podg Żołnierka.
W odległości 600 metrów od leśnego przejazdu kolejowego znajduje się, położony na skraju lasu, przystanek kolejowy Augustówka. Gdy dojeżdżałem do przystanku, usłyszałem zbliżający się pociąg. Po dotarciu na teren przystanku udało się zrobić kilka zdjęć EN57AL-1674 + EN57AL-1654, które jako pociąg KM odjeżdżały w kierunku Pilawy. W miejscu, z którego zrobiłem zdjęcia znajduje się przejazd kolejowy kat. C oraz rozpoczyna bieg ulica Kolejowa, którą można dojechać do Jaźwin i dalej do Pilawy.
Na leśnym przystanku Augustówka, pasażerowie mają do swojej dyspozycji peron jedno-krawędziowy o wysokości 860 mm i długości 200 metrów. Peron położony jest przy wschodniej krawędzi toru linii nr 7. Nawierzchnię peronu stanowią płytki chodnikowe porośnięte trawą od strony lasu. Jeszcze kilka lat temu stał na peronie niewielki budynek z białej cegły, pełniący rolę poczekalni. Obecnie na peronie pasażerowie czekają na pociąg pod chmurką. Przy wejściu na peron, od strony ulicy Kolejowej, Koleje Mazowieckie ustawiły kontener - kasę biletową. Po drugiej stronie toru, naprzeciw peronu funkcjonuje parking dla samochodów osobowych. Coś na kształt leśnego parkingu "Park&Ride". Parking wypełniony był samochodami, co jest widomym znakiem, że przystanek Augustówka ma powodzenie wśród okolicznych mieszkańców.
Przystanek Augustówka jest jednym z najbardziej zjawiskowych miejsc na kolejowej mapie Mazowsza. Położenie na skraju wielkiego lasu i bezmiar zieleni, który otacza przystanek w okresie lata, nadaje temu miejscu specyficzny klimat. Można odnieść wrażenie, że w tym miejscu zatrzymał się czas i za chwilę, zza drzew wyłoni się pociąg Kolei Nadwiślańskiej.
Przystanek w Augustówce położony jest na 50,324 km linii nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk, pomiędzy stacjami: Zabieżki (w odległości 3,5 km) i Pilawa (w odległości 3,696 km). Przystanek kolejowy Augustówka został otwarty w 1958 roku. Po raz pierwszy występuje w rozkładzie jazdy pociągów Polska, lato 1958 dla pociągu Warszawa Zachodnia - Pilawa (tab. 614). Co ciekawe, od stacji Warszawa Wschodnia do przystanku Augustówka, pociągi KM zatrzymują się na tych samych przystankach, co pociąg z 1958 roku. Czas przejazdu uległ jednak skróceniu. Obecnie pociągi pokonują tą trasę w czasie od 63 do 72 min, a wtedy od 74 do 85 min :)
______________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2020
______________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2020
/ zdjęcia z 14 sierpnia 2017 roku /
W Augustówce najciekawiej zawsze bywało na peronie za sprawą peronowego. Agregat jakich mało
OdpowiedzUsuńSzukam informacji kiedy powstała stacja Augustówka. Wie ktoś może?
OdpowiedzUsuń