Na przystanek kolejowy Kołbiel przyjechałem rowerem z przystanku Chrosna. Początkowo miałem zamiar pojechać polnymi drogami, ale roślinność była tak bujna, że trudno było dostrzec jakąkolwiek ścieżkę wśród wysokich traw. Pozostała więc, o wiele dłuższa, ale pewna asfaltowa droga. Po dotarciu do wsi Karpiska spytałem pierwszą napotkaną osobę o najbliższą drogę do stacji Kołbiel.
... tak na marginesie. Zawsze używam, rozmawiając z ludźmi, określenia stacja kolejowa w stosunku do przystanków kolejowych. Systematyka kolejowa w tym względzie ma uzasadnienie historyczne, ale logiki w tym wielkiej nie widzę. Zostawmy przystanki autobusom, a kolei stacje! ...
Wiedząc, jaki jest stosunek miejscowej ludności do nazwy przystanku, nie zdziwiłem się, gdy w odpowiedzi usłyszałem: "... a Karpiska! Prosto i w lewo ..." Tak też pojechałem i za chwilę ujrzałem przystanek kolejowy położony w środku wsi Karpiska, przy jednotorowym odcinku Siódemki. Nazwa przystanku pochodzi od nazwy Kołbiel - kiedyś miasta, a obecnie siedziby gminy wiejskiej, położonej 5 km od przystanku. Miejscowi muszą mieć zadrę w stosunku do Kołbieli, bo trudno im znieść, że na terenie ich wsi panoszy się Kołbiel. Był czas, gdy zamalowywano nazwę Kołbiel i na tablicach z nazwą przystanku pojawiała się nazwa Karpiska. Sytuacja ze "zmianą nazwy stacji" powtarzała się przez dłuższy czas, ale obecnie emocje jakby przycichły. Jednak, jeżeli ktoś w Kołbieli myśli, że mieszkańcy Karpisk pogodzą się kiedykolwiek z nazwą Kołbiel, to są w wielkim błędzie. Jednak dla postronnych jest to przystanek Kołbiel, bo trudno byłoby kupić bilet do stacji Karpiska ... chociaż nie jest wykluczone, że w kasie biletowej Warszawa Wschodnia może to się udać. Kiedyś spróbuje, jak będzie okazja :)
Przystanek Kołbiel sprawie wrażenie bardzo dużego, a to za sprawą ponad przeciętnie szerokiego peronu. Przystanek położony jest pomiędzy ulicami: Kolejową i Świerkową. Główny dojazd do przystanku stanowi ulica Lotników, która połączona jest z DK 50. Przystanek znajduje się w odległości 1 km od DK 50. W miejscu przecięcia toru i ulicy Lotników funkcjonuje przejazd kolejowy kat. D.
Pasażerowie korzystający z przystanku mają do swojej dyspozycji jeden peron jedno-krawędziowy, położny po wschodniej stronie toru (peron o wysokości 800 mm i długości 200 metrów). Na peron można wejść z obu jego stron. Obok wejść na peron funkcjonują przejścia dla pieszych przez tor, które zabezpieczone zostały barierkami metalowymi. Pasażerowie oczekujący na pociąg mają do swojej dyspozycji ławki. Na peronie nie ma wiaty.
Zaintrygował mnie stary, obecnie opuszczony, parterowy budynek z czerwonej cegły, stojący blisko toru. Architektura budynku wskazuje, że został prawdopodobnie wybudowany pomiędzy 1880, a 1910 rokiem i pełnił funkcje kolejowe na Kolei Nadwiślańskiej ... ale to tylko moje przypuszczenie.
cdn...
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2020
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2020
/ zdjęcia z 14 sierpnia 2017 roku /
Stary budynek niechybnie zostanie wyburzony. Stoi na drodze dojście do nowych peronów b-(
OdpowiedzUsuńSzkoda ze brak info dlaczego w Karpiskach jest Kołbiel
OdpowiedzUsuń