Jeżeli dotychczas nie napotkaliście, w trakcie przytorowych wędrówek, urządzenia ochrony zwierząt typu UOZ-1, to możecie być niemile zaskoczeni, gdy kiedyś przyjdzie wam wysłuchać kakofonii dźwięków wydobywających się z tego emitera.
Pierwsze spotkanie z UOZ-1 zdezorientowało mnie. Stanąłem jak wryty. Usłyszałem, jak gdzieś bardzo blisko sfora psów próbuje rozszarpać inne zwierzę. Jednak ilość i różnorodność tych dźwięków wskazywała, ze coś jest nie halo! Poczułem się jak w surrealistycznym filmie. Po chwil moją uwagę przyciągnął niewysoki słupek. Mimo, że dźwięki odbijały się i trudno było jednoznacznie określić, z którego kierunku pochodzą, to po chwili mistyfikacja się wydała. Źródłem przeraźliwych dźwięków był metrowej wysokości słupek. Myślę, że ktoś bardziej nerwowy mógłby w tym momencie ...
Ten niepozorny słupek to urządzenia ochrony zwierząt przy torach kolejowych typu UOZ-1, którego producentem jest firma NEEL. Zadaniem UOZ-1 jest emisja specjalnie spreparowanych dźwięków, które nadawane są przed i w trakcie przejazdu pociągu. Urządzenia, które ustawione są wzdłuż torowiska, w odległościach średnio co 70 metrów, uruchamiane są automatycznie po otrzymaniu sygnału z urządzeń SRK. Sekwencja dźwięków nadawana jest od 30 do 180 sekund.
Dźwięki są tak dobrane, aby wykorzystywały naturalne mechanizmy lękowe zwierząt. Sekwencja dźwięków nadawana przez UOZ-1, to autentyczne nagrania, które składają się na tzw. atrapę bodźców kluczowych. Słyszymy więc: ostrzegawczy krzyk wydawany przez ptaki, ujadanie psów, rżenie konia i odgłosy z rzeźni.
Dzięki emiterom dźwięków zwierzęta mogą bez problemu przemieszczać się po obszarach swoich siedlisk. Z informacji, które można przeczytać na internetowej stronie producenta, wynika, że UOZ-1 są bardzo skuteczne i w miejscach ich instalacji praktycznie nie dochodzi do kolizji pociągów z dużymi zwierzętami.
Instalując UOZ-1, nie ma też potrzeby budowania płotów, które są alternatywą dla emiterów dźwięku, ale alternatywą nieporównywalnie droższą.
Pierwsze tego typu urządzenia w Polsce zostały zainstalowane w wybranych miejscach, na odcinku linii kolejowej nr 2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim, a Siedlcami. Kilkanaście UOZ-1 ustawiono również na leśnym odcinku linii kolejowej nr 9 pomiędzy Chotomowem, a Janówkiem i z tego miejsca pochodzą poniższe zdjęcia. UOZ-1 przeznaczony jest do instalowania wzdłuż linii kolejowych, po których poruszają się pociągi z dużymi prędkościami. Dotychczas zamontowano w Polsce około 1000 sztuk takich emiterów.
_____________________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2020
/ zdjęcia z 2 maja 2018 roku /
Bibliografia
[1]. Urządzenia ochrony zwierząt UOZ-1 dla linii kolejowych o dużych prędkościach ruchu pociągów
0 komentarze