Stacja kolejowa Wyszków to 4 tory główne oraz kilka torów bocznych. Od stacji odchodzą dwie bocznice kolejowe. Jedna do Huty Szkła Wyszków (Ardagh Glass S.A.), a druga do Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Wyszkowie. Na stacji Wyszków funkcjonowało więcej torów oraz bocznic, ale zostały zdemontowane. Szczególnie przygnębiający jest widok "torowego ścierniska", biegnącego wzdłuż zachodniej granicy stacji. Nieistniejące tory można jeszcze zobaczyć ... oczami wyobraźni.
Pasażerowie korzystający ze stacji mają do swojej dyspozycji dwa perony, ale de facto wykorzystywany jest jedynie peron wyspowy. Peron nr 1 przy dworcu to peron jedno-krawędziowy o wysokości 300 mm i długości 202 metry. Peron nr 2 to peron wyspowy o wysokości 380 mm i długości 200 metrów. Pomiędzy peronami 1 i 2 biegnie tor nr 5. Drugi tor przy peronie 2 to tor nr 1 (główny zasadniczy). Perony stacji Wyszków swoje najlepsze lata mają już poza sobą. W ponad 100-letniej historii tej stacji zapewne były wiele razy przebudowywane, a obecna budowla peronowa pochodzi zapewne z lat 50 lub 60 ubiegłego wieku. Zastanawiające jest minimalistyczne wyposażenie peronów. Nie ma na nich wiat oraz ławek.
Wejście na peron wyspowy jest możliwe z kładki dla pieszych, która rozciągnięta jest nad torami stacji. Kładka umożliwia również przejście z ulicy Okrzei na Zakolejową, między którymi usytuowana jest stacja. Co ciekawe, na stacji funkcjonuje przejście dla pieszych w poziomie torów, które umożliwia przejście z peronu 1 na peron 2. To już dosyć rzadko spotykany sposób przechodzenia przez tory stacyjne na większych stacjach, a przecież jeszcze nie tak dawno powszechnie stosowany na wszystkich stacjach.
Głównym obiektem każdej stacji jest budynek dworcowy. Nie inaczej jest w Wyszkowie, z tym, że tamtejszego dworca nie znajdziemy w wykazie czynnych dworców PKP. Podmiotem zarządzającym dworcem na stacji Wyszków jest Wyszkowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. z Wyszkowa. Dworzec jest otwarty dla pasażerów (pn - so w godz. 5:45 - 17:30, niedziela i święta w godz. 7:10 - 17:30).
Pierwsze pociągi na stacji Wyszków pojawiły się w 1897 roku. Były to czasy kolei szerokotorowej i parowozów, które zachowały się tylko na nielicznych fotografiach. Linia kolejowa nr 29 została zelektryfikowana na terenie Wyszkowa w 1982 roku.
Kierowaniem ruchem pociągów na stacji Wyszków zajmują się dwie nastawnie: dysponująca Wz oraz podlegająca jej wykonawcza Wz1.
Obecnie na stacji kolejowej Wyszków zatrzymują się wyłącznie pociągi Kolei Mazowieckich. Bezpośrednio ze stacji Wyszków możemy dojechać pociągiem do Tłuszcza i Ostrołęki. Do Warszawy kursują tylko dwa pociągi bezpośrednie na dobę. Czy jest to jedyna przyczyną marnego zainteresowania pociągami osobowymi na terenie Wyszkowa, a może jest dokładnie odwrotnie?
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2019
/ zdjęcia z 16 października 2017 roku /
0 komentarze