Po opuszczeniu stacji kolejowej Wyszków, pojechałem w stronę mostu kolejowego na Bugu. To bez wątpienia najbardziej ciekawa budowla linii kolejowej nr 29. Mimo, że obok toru ułożony jest drewniany pomost, po którym można przejść lub przejechać jednośladem na drugi brzeg rzeki, to nie zdecydowałem się na taki krok. Powód był prozaiczny ... wstęp wzbroniony!Musiałem więc skorzystać z okrężnej trasy. Mostem "Warszawskim", a dalej ulicą Warszawską wjechałem na teren Rybienka Leśnego. Z ulicy Warszawskiej skręciłem w ulicę Kazimierza Skarżyńskiego i po przejechaniu około 250 metrów dotarłem do przejazdu kolejowego kat. B, który zlokalizowany jest tuż przy przystanku kolejowym Rybienko.
Zwykle nazwy przystanków kolejowych na terenie miast mają dwuczłonowe nazwy składające się z nazwy miasta i nazwy obszaru na jakim zostały zlokalizowane. Dlaczego więc w Wyszkowie nie funkcjonuje nazwa Wyszków Rybienko, a Rybienko? Mogę tylko snuć domysły, że ma to związek z silnym przywiązaniem mieszkańców Rybienka do swojej historii. W odległej już przeszłości Rybienko było oddzielnym bytem od Wyszkowa. Widomym znakiem, że tak może być jest nazwa ulicy, którą dojechałem do przystanku kolejowego Rybienko. Wieś i folwark Rybienko od 1880 roku była własnością Skarżyńskich [1].
Przystanek kolejowy Rybienko został uruchomiony w 1929 roku. Historia i znaczenie przystanku, a dawniej stacji, jest ściśle związane z mostem na Bugu, a dokładnie rzecz ujmując z ... wysadzaniem mostu w powietrze przez wycofujące się wojska. Od czasu otwarcia linii szerokotorowej, most był trzykrotnie wysadzany w powietrze w trakcie działań wojennych (1915, 1939, 1944). Gdy most był zburzony to znaczenie stacji rosło, bo Rybienko stawała się stacją krańcową dla pociągów jadących z Tłuszcza. Po zakończeniu II Wojny Światowej Rybienko przez bardzo długi czas utrzymywało swój status. Dopiero w 1961 roku odbudowano most na Bugu, przywracając w ten sposób przejezdności linii kolejowej pomiędzy Rybienkiem, a Wyszkowem. Do tego czasu w Rybienku znajdował się dodatkowy tor umożliwiający zmianę czoła pociągu przez lokomotywy. Ponieważ w dawnych czasach komunikacja samochodowa praktycznie nie istniała, więc pasażerowie byli przewożeni specjalnie przystosowanymi furmankami, które kursowały pomiędzy stacjami w Wyszkowie i Rybienku
Przystanek kolejowy Rybienko znajduje się na 18,040 km linii kolejowej nr 29, w odległości 5,075 km od przystanku kolejowego Lucynów i 3,313 km od stacji kolejowej Wyszków.
Pasażerowie korzystający z przystanku Rybienko mają do swojej dyspozycji peron jedno-krawędziowy o długości 120 metrów. Peron ma kształt lekko wygiętego łuku. Przy peronie zatrzymują się wyłącznie pociągi osobowe KM. Na peronie znajduje się niewielka wiata przystankowa. Peron został zmodernizowany (tzn. wybudowany ponownie) w 2017 roku ... i skrócony o 65 metrów (co widać na załączonych zdjęciach). Ponieważ w Rybienku przystają również pociągi składające się z dwóch EN57, więc peron okazał się za krótki o ca 10 metrów. Jak zwykle w takich przypadkach nikt nic nie wie, ale podobno w najbliższym czasie peron zostanie ... wydłużony do 150 metrów?24 września 1985 roku na terenie Rybienka miał miejsce tragiczny w skutkach wypadek kolejowy. Kilka wagonów zbiegło ze stacji w Wyszkowie i uderzyło w pociąg osobowy relacji Tłuszcz – Wyszków.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2019
/ Zdjęcia z 16 października 2017 roku /
Przypisy:
[1]. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, Tom X
Bibliografia:
[1]. Stacja Wyszków. Serwis kolejowy































0 komentarze