Musiałem więc skorzystać z okrężnej trasy. Mostem "Warszawskim", a dalej ulicą Warszawską wjechałem na teren Rybienka Leśnego. Z ulicy Warszawskiej skręciłem w ulicę Kazimierza Skarżyńskiego i po przejechaniu około 250 metrów dotarłem do przejazdu kolejowego kat. B, który zlokalizowany jest tuż przy przystanku kolejowym Rybienko.
Zwykle nazwy przystanków kolejowych na terenie miast mają dwuczłonowe nazwy składające się z nazwy miasta i nazwy obszaru na jakim zostały zlokalizowane. Dlaczego więc w Wyszkowie nie funkcjonuje nazwa Wyszków Rybienko, a Rybienko? Mogę tylko snuć domysły, że ma to związek z silnym przywiązaniem mieszkańców Rybienka do swojej historii. W odległej już przeszłości Rybienko było oddzielnym bytem od Wyszkowa. Widomym znakiem, że tak może być jest nazwa ulicy, którą dojechałem do przystanku kolejowego Rybienko. Wieś i folwark Rybienko od 1880 roku była własnością Skarżyńskich [1].
Przystanek kolejowy Rybienko został uruchomiony w 1929 roku. Historia i znaczenie przystanku, a dawniej stacji, jest ściśle związane z mostem na Bugu, a dokładnie rzecz ujmując z ... wysadzaniem mostu w powietrze przez wycofujące się wojska. Od czasu otwarcia linii szerokotorowej, most był trzykrotnie wysadzany w powietrze w trakcie działań wojennych (1915, 1939, 1944).
Gdy most był zburzony to znaczenie stacji rosło, bo Rybienko stawała się stacją krańcową dla pociągów jadących z Tłuszcza. Po zakończeniu II Wojny Światowej Rybienko przez bardzo długi czas utrzymywało swój status. Dopiero w 1961 roku odbudowano most na Bugu, przywracając w ten sposób przejezdności linii kolejowej pomiędzy Rybienkiem, a Wyszkowem. Do tego czasu w Rybienku znajdował się dodatkowy tor umożliwiający zmianę czoła pociągu przez lokomotywy. Ponieważ w dawnych czasach komunikacja samochodowa praktycznie nie istniała, więc pasażerowie byli przewożeni specjalnie przystosowanymi furmankami, które kursowały pomiędzy stacjami w Wyszkowie i Rybienku
Przystanek kolejowy Rybienko znajduje się na 18,040 km linii kolejowej nr 29, w odległości 5,075 km od przystanku kolejowego Lucynów i 3,313 km od stacji kolejowej Wyszków.
Pasażerowie korzystający z przystanku Rybienko mają do swojej dyspozycji peron jedno-krawędziowy o długości 120 metrów. Peron ma kształt lekko wygiętego łuku. Przy peronie zatrzymują się wyłącznie pociągi osobowe KM. Na peronie znajduje się niewielka wiata przystankowa. Peron został zmodernizowany (tzn. wybudowany ponownie) w 2017 roku ... i skrócony o 65 metrów (co widać na załączonych zdjęciach). Ponieważ w Rybienku przystają również pociągi składające się z dwóch EN57, więc peron okazał się za krótki o ca 10 metrów. Jak zwykle w takich przypadkach nikt nic nie wie, ale podobno w najbliższym czasie peron zostanie ... wydłużony do 150 metrów?
24 września 1985 roku na terenie Rybienka miał miejsce tragiczny w skutkach wypadek kolejowy. Kilka wagonów zbiegło ze stacji w Wyszkowie i uderzyło w pociąg osobowy relacji Tłuszcz – Wyszków.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2019
/ Zdjęcia z 16 października 2017 roku /
Przypisy:
[1]. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, Tom X
Bibliografia:
[1]. Stacja Wyszków. Serwis kolejowy
0 komentarze