Lokomotywa została wyprodukowana w 1964 roku przez PaFaWag Wrocław (numer fabryczny: 3E/1-277). Prosto z fabryki lokomotywa trafiła do Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMPPW). Było to państwowe przedsiębiorstwo, które zajmowało się wydobyciem kruszywa i piasku podsadzkowego oraz przewozami kolejowymi na obszarze GOP. PMPPW zarządzała też infrastrukturą kolei piaskowych na Górnym Śląsku. W latach 1951-1991 była to największa po PKP firma kolejowa w Polsce.
W 1991 roku PMPPW zostało poddane tzw restrukturyzacji likwidacyjnej. Z dawnego PP powstało kilka firm. Jedną z nich była KP Szczakowa do której trafiła m.in. lokomotywa 3E/1-039. W wyniku dalszych przekształceń własnościowych, na bazie KP Szczakowa powstały firmy zajmujące się przewozami kolejowymi (PCC Rail Szczakowa > PCC Rail S.A > DB Schenker Rail Polska). Lokomotywa 3E/1-039 wraz z w/w zmianami własnościowymi zmieniała też właściciela. Obecnie elektrowóz jest własnością DB Schenker Rail Polska.
3E/1-039 to aktualne oznaczenie lokomotywy. Przez ponad 50 lat lokomotywa nosiła kilka oznaczeń: 39 > ET21-939 > 3E-039 > 3E/1-039.
Teraz, gdy spotkacie czerwoną lokomotywę ET21 ze znaczkiem DB już będziecie wiedzieli komu zawdzięczamy, że 3E/1 ciągle biegają po polskich torach.
/ zdjęcia z 13 maja 2016 roku /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2021
0 komentarze