Modernistyczny przystanek Warszawa Międzylesie to obecnie zabytek. Został wpisany do rejestru zabytków w 2010 roku przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wraz z przystankiem Międzylesie do rejestru zabytków zostały wpisane inne stacje i przystanki z linii Otwockiej: Radość, Miedzeszyn, Falenica, Michalin, Józefów oraz Świder. Dzięki temu unikną losu, jaki spotkał 15 lat temu przedwojenne przystanki z linii Mińskiej w Rembertowie, Miłośnie, Skrudzie (dzisiaj Halinów). PKP wykorzystując pieniądze z Unii Europejskiej zamierzała również rozebrać przystanki na linii Otwockiej. Zdecydowany odpór miejscowej społeczności zniweczył te niecne plany. Wszystko wskazuje na to, że w PKP przemyślało sprawę i w najbliższych kilku latach przystanki linii Otwockiej doczekają się renowacji. Miejmy nadzieję, że pod okiem konserwatora zabytków.
Budynek przystanku Warszawa Międzylesie pełni rolę kasy biletowej i poczekalni. W poczekalni znajdują się dwie ławki. Kasa biletowa czynna jest od 5:45 - 19:45. Oprócz budynku, pod wspólnym łupinowym dachem znajduje się wiata przystankowa.Na linii Otwockiej budynki przystanków kolejowych usytuowano odmiennie, niż w tamtych czasach budowano. Wzięto pod uwagę specyfikę ruchu podmiejskiego i zaprojektowano poczekalnie, kasy i wiaty na peronach wyspowych.

W Biurze Projektów i Studiów PKP opracowano powtarzalny projekt przystanku i wiaty peronowej. Z projektem tym związana jest tajemnica, a właściwie zagadka, która czeka nadal na rozwiązanie. Nie jest znane nazwisko architekta, który zaprojektował przystanek-wiatę z linii Otwockiej. O wiatach i ich konstrukcji napiszę przy okazji wpisu o kolejnych przystankach.
Budowa peronów wyspowych wymusiła odchylenie jednego z torów. Odległość między osiami torów na tych przystankach wynosi 12 metrów, co spowodowało konieczność budowy wielu łuków na linii Otwockiej.
/ zdjęcia z 15 lipca 2014 roku /









:)
:-)
:))
=))
:(
:-(
:((
:d
:-d
@-)
:p
:o
:>)
(o)
[-(
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
:-$
(b)
(f)
x-)
(k)
(h)
(c)
cheer





















Większość dostępnych źródeł jako autora wiat dla WWK podaje inż. Kazimierza Centnerszwera z Biura Projektów i Studiów PKP.
OdpowiedzUsuńKazimierz Centnerszwer był absolwentem Wydziału Kolejowego PW z 1927 roku. Nie był architektem i nie projektował budynków. Z informacji do których dotarłem wiem, że była prowadzona kwerenda w tej sprawie i nie udało się ustalić nazwiska architekta.
UsuńZ historycznego punktu widzenia minęło tylko "kilka" lat, a już nie można ustalić nazwiska architekta. W sumie nic w tym dziwnego. Obecnie też nie jest znany z nazwiska architekt tzw IDS-ów, które są teraz budowane. Chyba kolej tak ma.
OdpowiedzUsuń