Warszawa Gdańska to najważniejsza stacja na Kolei Obwodowej. Wraz ze stacją metra A17 Dworzec Gdański tworzy ważny węzeł przesiadkowy. Początki stacji i dworca sięgają XIX wieku i na przestrzeni wielu lat dworzec przechodził wzloty i upadki. Po II Wojnie Światowej dworzec użytkowany był jako dworzec dalekobieżny, który obsługiwał międzynarodowe pasażerskie pociągi tranzytowe. Po oddaniu w 1975 dworca Warszawa Centralna rola dworca Gdańskiego znacznie zmalała. Stał się dworcem podmiejskim i tak jest do chwili obecnej. Obecnie dworzec Warszawa Gdańska obsługuje pociągi KM i SKMWA.
Stacja Warszawa Gdańska odgrywała sporą rolę w ruchu towarowym na terenie Warszawy. Obecnie na terenie stacji nie są prowadzone żadne rozładunki. Większość bocznic i torów odstawczych zlikwidowano. Na odzyskanym terenie została wybudowana m.in Arkadia.
Stacja Warszawa Gdańska odgrywała sporą rolę w ruchu towarowym na terenie Warszawy. Obecnie na terenie stacji nie są prowadzone żadne rozładunki. Większość bocznic i torów odstawczych zlikwidowano. Na odzyskanym terenie została wybudowana m.in Arkadia.
Znaczenie dworca ponownie wzrosło wraz z oddaniem do użytku w 2003 roku stacji metra A17. Niestety nie wybudowano bezpośredniego podziemnego połączenia pomiędzy dworcem, a stacją metra. Jaka będzie przyszłość dworca Warszawa Gdańska pokaże najbliższy czas. O jednej z propozycji dotyczącej zagospodarowania terenu wokół dworca Warszawa Gdańska napiszę w jednym z kolejnych postów.
/ zdjęcia z 26 maja 2013 roku /
Ta miniona międzynarodowość Gdańskiego to między innymi jego znaczenie dla Żydów, których komuniści z Gomułką na czele wypędzali od 1968 roku. Wielu z nich właśnie stąd zaczynało tułaczkę z Polski.
OdpowiedzUsuńA co do połączeń metra z koleją, to nie udało się z Centralnym/Śródmieściem, nie udało się z Gdańskim i z Wileńskim też się nie uda...