Czy teren zajmowany przez stację Warszawa Zachodnia ma szanse stać się takim "lotniskiem"? Zapewne tak, o czym świadczy koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia, której autorem jest Tomasz Smol.
Koncepcja zakłada stworzenie wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego najnowszej generacji, integrującego wszystkie istniejące i planowane systemy komunikacyjne Warszawy:
- trzecią linię Metra Warszawskiego,
- stację końcową Kolei Dużych Prędkości,
- brakujące połączenie tzw. Małej Obwodnicy Kolejowej dla Szybkiej Kolei Miejskiej,
- pętlę tramwajową dla połączenia Warszawa Zachodnia-Wilanów,
- linię tramwajową łączącą dzielnicę Ochotę i Wolę poprzez Dworzec Zachodni,
- parking systemu Parkuj i Jedź,
- pętlę autobusową oraz dworzec centralny PKS.
Założenie dworcowe prezentowane w koncepcji uzupełnione jest o rozbudowany program usługowo-handlowy, biurowy oraz przestrzenie publiczne. Budynek pełniłby rolę flagowego obiektu rewitalizacji urbanistycznej zdegradowanych obszarów sąsiadujących oraz stanowi zachodnią "bramę" do miasta.
Obiekt łączyłby sąsiednie dzielnice przedzielone szerokim pasmem terenów kolejowych i arterii komunikacyjnych oraz dzięki swojemu charakterystycznemu wyrazowi architektonicznemu może stać się wizytówką miasta.
Koncepcja wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego Warszawa Zachodnia to dyplom magisterski obroniony przez Tomasza Smola w listopadzie 2012 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej pod przewodnictwem promotorów: dr inż. arch. Anny Wierzbickiej oraz mgr inż. Grzegorza Stiasnego.
W poście wykorzystano materiały opublikowane na blogu Tomasz Smol Architekt. Niniejszym chciałem serdecznie podziękować autorowi koncepcji za zgodę na udostępnienie materiałów, które wykorzystałem w powyższym wpisie.
Niesamowita sprawa, coś pięknego, brakuje słów, bardzo mi się podoba! Wielkie słowa uznania dla pana Tomasza!
OdpowiedzUsuńUroczo wygląda wciśnięty w to wieżowiec PKS-u :-)
OdpowiedzUsuńKoncepcja zrobiona z rozmachem. Co najważniejsze pozostawia część stacyjną - torową. W innych koncepcjach, które widziałem dworzec został zmarginalizowany do kilku kas i paru torów. Oby tylko deweloperzy nie wyszarpali tego terenu, bo po Zachodniej pozostaną tylko wspomnienia.
OdpowiedzUsuńJestem podobnego zdania co H_Piotr odnośnie budynku PKS ;). A tam gdzie obecnie jest Tunelowa, wyrośnie wysoki wieżowiec. Interesująca koncepcja. Ponoć również ma być przebudowana Rotunda w centrum, gdzie inwestorem będzie chyba PKO BP. Bryła nie ulegnie zmianie, tylko wszystko zmieni się wewnątrz. Poza tym ma zostać uporządkowana architektonicznie najbliższe otocznie Rotundy :).
OdpowiedzUsuńTak na marginesie UNESCO zagroziło wypisaniem warszawskiej starówki z listy UNESCO, ponieważ ponoć w pobliżu jest budowany jakiś budynek, który może zaburzyć porządek architektoniczny Starego Miasta :-?
Wstrzymano budowę biurowca na Starym Mieście
UsuńJedna z promowanych koncepcji przewiduje, że budynek nowego dworca Warszawa Zachodnia znajdować się będzie przy Alejach Jerozolimskich, a nie jak obecnie przy ulicy Tunelowej. Mnie jednak bardziej podoba się koncepcja TS.
OdpowiedzUsuńSzczerze mówiąc to wolałbym to oglądać w realu a nie na wizualizacjach.
OdpowiedzUsuń