Pasażerowie korzystający z przystanku kolejowego Wrzosów mają do swojej dyspozycji dwa perony jednokrawędziowe, naprzemianległe. Długość każdego peronu wynosi 200 m, a wysokość 760 mm. Perony wyposażone są w wiaty przystankowe, ławki, oświetlenie oraz tablice informacyjne. Pomiędzy peronami znajduje się przejście dla pieszych, które zbudowane jest z płyt betonowych, ułożonych w poziomie szyn. Przejście przez tory zabezpieczone jest szlabanami, które opuszczane są automatycznie przed przejazdem pociągu. Przejście przez tory stanowi bezpośrednie połączenie - dla ruchu pieszego i rowerowego - pomiędzy ulicą Lawendową i Sosnową.
Na przystanku kolejowym Wrzosów znajduje się budynek dworcowy, w którym
czynna jest kasa biletowa KM i poczekalnia dla pasażerów. Budynek
zlokalizowany jest pod adresem Lawendowa 2. Jest to budynek
dwukondygnacyjny, z płaskim dachem, zbudowany na planie prostokąta o
zbliżonych długością bokach. Pierwsze piętro budynku przeznaczone jest obecnie na cele
mieszkaniowe. To bardzo prosta konstrukcja, nie prezentująca większych walorów
architektonicznych.
Od strony ulicy Lawendowej znajduje się
prowizoryczny parking samochodowy, który zapełniony jest w okresie dnia przez dziesiątki
samochodów osobowych. Samochody stoją również po drugiej stronie torów, na
ulicy Polnej, która biegnie wzdłuż południowej granicy linii kolejowej nr
2.
W połowie 2019 roku PKP SA przekazało informacje o planach
budowy grupy Innowacyjnych Dworców Systemowych na terenie Polski. W
tej grupie ujęta była budowa nowego dworca IDS-B (projekt typowy) na terenie
przystanku kolejowego Wrzosów. Planowano budowę nowego dworca w formule
"projektuj i buduj". W grudniu 2019 roku PKP S.A. podpisała umowę z firmą SKB
S.A na projekt i budowę dziewięciu IDS, w tym na terenie przystanku
Wrzosów. Z udostępnionych wtedy wstępnych planów wynikało, że dworzec zostanie
wybudowano na terenie zajmowanym obecnie przez stary dworzec
oraz na terenie na zachód od starego dworca, w miejscu prowizorycznego parkingu
przy ulicy Lawendowej. Niejako ubocznym skutkiem budowy IDS miało być wyburzenie
starego budynku dworcowego. Z przekazanych wtedy
informacji wynikało że IDS na przystanku kolejowym Wrzosów zostanie oddany do użytku na przełomie
lat 2020/2021. Po podpisaniu umowy z firmą SBK coś musiało pójść nie tak... Faktem jest, że do chwili
obecnej wszystko na przystanku wygląda tak, jak na załączonych zdjęciach, pochodzących z września 2018 roku ... a budowniczych IDS nikt tutaj, póki co nie widział.
Następnym celem rowerowej wyprawy był przystanek kolejowy Nowe Dębe Wielkie, który znajduje około
4 km na zachód od przystanku Wrzosów. Pojechałem ulicą Polną, która
biegnie wzdłuż torów. Gdy tylko opuściłem teren przystanku kolejowego Wrzosów, od zachodu nadjechał pociąg KM R2 do Mińska
Mazowieckiego, składający się z dwóch ezt: EN57AKM-1646 + EN57AKM-1606.
| zdjęcia z 21 września 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2021
Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuń